Del

Bygger bedriftkultur med fokus på trening

Gjennom Danske Bank Livsstil setter banken fokus på aktivitet og trivsel. Et av resultatene ble en ny seier i Trondheim Maratons bedriftsutfordring.

- Det å mobilisere 120-130 deltagere i bedriften er veldig bra. Og når du klarer det to år på rad, da er det bare å ta av seg hatten, sier Morten Eliassen som er prosjektleder for Trondheim Maraton.

For andre år på rad vant Danske Bank Bedriftsutfordringa under Trondheim Maraton, en konkurranse mellom de påmeldte bedriftene om å løpe flest antall kilometer. Totalt 115 deltakere fra Danske Bank, Meglerhuset Nylander og Danica sprang til sammen 1042,5 km og sikret med det en sterk seier.

Sissel Olsen Haugmark har på eget initiativ tatt ansvaret for å rekruttere bankens ansatte til å melde seg på Trondheim Maraton. Sammen med Erlenn Stavnås Ingebrigtsen i Meglerhuset Nylander er begge veldig fornøyd med årets påmelding. – Det at 115 ansatte melder seg på er et godt bevis på at mange ønsker å holde seg i form og ser på Trondheim Maraton som et naturlig treningsmål, sier Haugmark. 

Haugmark synes det er veldig gøy å få til slike aktiviteter på fritiden og gjøre noe positivt sammen med kolleger, for å bli bedre kjent på tvers av team og enheter.

- Ta vare på medarbeidere som hele mennesker 

Gjennom Danske Bank Livsstil har banken fokus på kosthold, aktivitet og trivsel for sine medarbeidere. Dette er noe vi har jobbet med i over 10 år og ses på som en viktig del av bankens bedriftskultur. – Det at vi tilrettelegger for at ansatte kan ha en god og aktiv hverdag er viktig for å sikre tilfredse medarbeidere, og vi jobber kontinuerlig for å skape en «bli med»-kultur i banken for å stadig engasjere flere, sier Jannicke Ianssen som er ansvarlig for Danske Bank Livsstil i Norge.

- Vi har et ansvar for å ta vare på våre medarbeidere som hele mennesker. Det å kunne gi et tilbud som gjør at man kan ta godt vare på seg selv, for vi tror at det gir både en bedre jobb- og fritidshverdag. I tillegg er det en god arena til å bli kjent på tvers av organisasjonen, noe som er med på å bygge vår bedriftskultur, sier Trond Mellingsæter, landesjef i Danske Bank Norge. Det er med stolthet og ydmykhet han mottok pokalen sammen med deltagerne på Trondheim Maraton. 

Håper på rekorddeltagelse 

AktiMed er med som samarbeidspartner og tilbyr treningsøkter for våre ansatte. Berit Gjelten hos AktiMed er opptatt av at treningen må tilrettelegges slik at alle kan bli med. – Det gjenstår å få med de som kanskje trenger det mest. Mange synes kanskje at det ser skummelt ut, men alle treningene tilrettelegges slik at alle kan bli med ulike graderinger og nivåer. Vi vil få ned terskelen, ufarliggjøre ting og gjøre det lite skummelt, for det er jo litt skummelt å komme på trening dersom du ikke har trent på 20 år.

Neste år har Trondheim Maraton jubileum. Da fyller Norges eldste maraton 50 år. Både Danske Bank og Trondheim Maraton håper på rekorddeltagelse generelt og fra Danske Bank. – Vi er godt i gang med å rekruttere deltagere til neste års maraton, sier Haugmark. 

Velkommen til Danske Bank