Konto

Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål om konto. Bla nedover siden eller klikk på en av lenkene for å komme til den kategorien du ønsker.

Opprette konto Endre kontonavn og fullmakter
Saldo og bevegelser på konto Renter, gebyrer og vilkår

Opprette konto

  • Hvordan oppretter jeg en ny konto?
    1. Logg inn i nettbanken og gå til «ny konto».
    2. Velg hvilken type konto du ønsker å opprette.
    3. Når du har valgt konto klikker du på «bestill» og fyller ut feltene.
    4. Signér med BankID
  • Hvordan oppretter jeg en sparekonto når jeg ikke er kunde i Danske Bank?
    Ønsker du en sparekonto, kan du enkelt bestille dette direkte på siden for Sparing. Velg kontoen du ønsker å opprette, og klikk på Bestill. Signér kontoavtalen med BankID og kontoen er klar til bruk med det samme. (Gjelder ikke BSU og Sparekonto Barn og Unge).
  • Hvordan oppretter jeg konto med kort?
    For å opprette en konto med kort, må du bestille et av våre kundeprogram. Du finner en oversikt over kundeprogrammene her. Når du har bestemt deg for hvilket kundeprogram som passer best for deg, klikker du på Bestill/Søk. Fyll ut den nødvendige informasjonen, og bekreft med BankID.
  • Hvordan oppretter jeg konto til barn?

    Bestilling av Cashkonto med kort til barn eller ungdom gjøres av foreldre/verger. Bestillingen gjør du fra produktsiden for kort og konto for barn og unge - Cashkonto.

    Vær oppmerksom på at vi har bruk for informasjon og dokumentasjon fra foreldre/verger for å kunne opprette konto og kort til mindreårige. 

    Selve konto- og kortavtalen (inkludert en samtykkeerklæring) sender vi elektronisk til foreldre/vergers nettbank for signering med BankID. Hvis en av foreldrene ikke har nettbank hos oss, kan avtalen likevel signeres med BankID fra annen bank.

Endre kontonavn og fullmakter

  • Hvordan gir jeg kontoen et nytt navn i mobilbanken? 
    1. Logg inn i mobilbanken.
    2. Klikk på den kontoen du ønsker å gi nytt navn.
    3. Klikk på de tre små prikkene øverst til høyre.
    4. Klikk på 'Kontonavn' og legg inn det du ønsker å kalle kontoen.
  • Hvordan gir jeg kontoen et nytt navn i nettbanken?
    1. Logg inn i nettbanken.
    2. Klikk på pilen til høyre for ønsket konto.
    3. Velg 'Konto' og klikk på ' Innstillinger'.
    4. Under 'Kontonavn' kan du se kontoens nåværende navn og taste inn ønsket navn.
  • Hvordan legger jeg til fullmakt på en konto?
    1. Logg inn i nettbanken.
    2. Klikk på 'Kontooversikt'.
    3. Klikk på den kontoen du vil gi noen fullmakt til.
    4. Velg fanebladet 'Kontofullmakt'.
    5. Velg 'Ny kontofullmakt'.
    6. Fyll inn navn og fødselsnummer til den som skal ha fullmakt, og angi om fullmakten skal gi fullmaktshaveren adgang til å disponere kontoen alene eller kun forespørre på konto. 

    Det koster ingenting å opprette en kontofullmakt.

  • Hvordan kan fullmaktshaver få et eget kort til kontoen?
    Det er kontoeier som må bestille kort til fullmaktshaver. Dette kan du som kontoeier gjøre ved å sende oss en melding via mobil- eller nettbanken. 
  • Avslutte konto

    Hvis du ikke har bruk for en konto lenger kan du avslutte den. Da får du saldo og eventuelle renter utbetalt eller overført til en annen konto. Når du avslutter en konto slettes den.

    Slik gjør du det:

    1. Logg inn i nettbanken.
    2. Klikk på pilen til høyre for den ønskede konto.
    3. Velg 'Konto' og klilkk på 'Vilkår'.
    4. Klikk på 'Avslutt konto' nederst på siden.
    5. Fyll inn skjema og klikk 'Send'.

    Hvis du ikke har mulighet til å slette kontoen selv kan du sende oss en melding via mobil- eller nettbanken.

Saldo og bevegelser på konto

Renter, gebyrer og vilkår

  • Hva har jeg i renter på mine kontoer?
    For å se hva du betaler eller får i rente på dine kontoer må du logge inn i nettbanken.

    Slik gjør du:

    1. Logg deg inn i nettbanken. 
    2. Klikk på pilen til høyre for den aktuelle kontoen.
    3. Under 'Konto' velger du 'Vilkår'.
    4. Se under overskriften 'Rente'.
  • Hvilke gebyrer betaler jeg?
    Du betaler for de produkter og tjenester du benytter i banken. Det kan for eksempel være bruk av kort, konto eller bruk av nettbank. Det kan også være for eksempel overføringer til utlandet eller investering og lignende.
    Se bankens Prisliste for personkunder(PDF) for alle priser.
  • Hvorfor er det trukket gebyr fra min konto?

    Ditt valg av kundeprogrammet avgjør hva du skal betale for produkter og tjenester. De vanligste gebyrene er:

    • Kundeprogram 
    • Uttak i minibank med kort
    • Overføring til utlandet
    • Regningsbetaling med kvittering

    Hvis du ikke har et Kundeprogram, gjelder våre standardpriser(PDF).

  • Hva er vilkårene mine på kontoene jeg har i Danske Bank?

    Vilkår er alle regler og opplysninger om for eksempel din konto eller nettbank. Det kan være betingelser, rentesatser, gebyrer, veiledninger og andre ting som er knyttet til produkter, som er nyttig å kjenne til.

    Slik gjør du det for å finne vilkårene på din konto:

    1. Logg deg inn i nettbanken.
    2. Klikk på pilen til høyre for den ønskede konto.
    3. Under 'Konto' velger du 'Vilkår'.