Bruk av BankID

For å få BankID må du først være legitimere med pass i den banken som skal utstede BankID til deg.

  • Hva er BankID?

    BankID er en elektronisk legitimasjon som du bruker til å bekrefte hvem du er.  Med BankID kan butikker, banker og kunder stole på hvem de kommuniserer med elektronisk, og sikre at innholdet ikke er lest eller endret underveis.

    BankID som legitimasjon og signatur
    BankID er en elektronisk legitimasjon som du kan bruke til å bekrefte hvem du er på nett. Det er også din personlige signatur, for eksempel når du skal signere dokumenter og meldinger elektronisk. Det er bankene i Norge som utsteder BankID.
    Les mer om BankID
  • Sperret BankID

    Dersom du har sperret din BankID må du opprette et nytt personlig passord.

    • Gå til Logg inn her  eller klikk på den blå knappen øverst til høyre og velg Nettbank.
    • Klikk på menyvalget "Glemt BankID passord" i menyen til høyre.
    • Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg "Logg inn".
    • Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
    • Kryss av for at du har mottatt passord og trykk "Logg inn i Danske Nettbank".

    Når du har gjennomført prosessen vil du kunne benytte din BankID igjen.

    NB! Har du BankID fra annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den, for å få hjelp til å bestille ny.

  • Bestilling av BankID

    BankID fra Danske Bank kan du bestille via vår hjemmeside.
    Du vil da få tilsendt et personlig passord på e-post eller mobil som sammen med ditt fødsels-og personnummer og engangskode fra kodeenhet utgjør din Bank-ID.

    Av sikkerhetsmessige grunner vil du få beskjed om å fornye din BankID med jevne mellomrom.

    Merk at du kan ha BankID i flere banker.

    Slik gjør du det
    • Gå til Bestill BankID (Innlogging i Nettbanken)
    • Klikk på menyvalget "Bestill BankID" i menyen til høyre under 'Hjelp til BankID'.
    • Tast inn ditt fødselsnummer  og trykk Neste. Følg så anvisningene på skjermen. 
  • Kodebrikke

    Når du bestiller BankID fra Danske Bank, kan du velge mellom å bruke  Mobil-ID eller en fysisk kodebrikke.

    Har du Mobil-ID eller BankID på mobil (med personlig passord) kan du bestille ny kodebrikke ved å logge deg inn i nett- eller mobilbanken og sende oss en melding fra postkassen eller starte en chat med oss. Du kan også ta kontakt med oss på telefon 987 08540 så hjelper vi deg.

    NB! Dersom du bruker Bank-ID på mobil fra annen bank, vil den kun fungere så fremt du har et personlig passord tilknyttet.
    Ta kontakt med banken din for å få veiledning for kodebrikke/Bank-ID på mobil med passord.

    Vi anbefaler Mobil-ID.



  • Utløpt BankID

    Dersom din BankID er utløpt kan du opprette et nytt.
    • Gå til Logg inn her  eller klikk på den blå knappen øverst til høyre og velg Nettbank.
    • Klikk på menyvalget "Bestill BankID" i menyen til høyre
    • Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg "Logg inn".
    • Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
    • Kryss av for at du har mottatt passord og trykk "Logg inn i Danske Nettbank".

    Når du har gjennomført prosessen vil du kunne benytte din BankID igjen.

    NB! Har du BankID fra annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den, for å få hjelp til å bestille ny.

  • Legitimering

    Du må være legitimert med pass hos oss før du kan få utstedt BankID.

    Det er to måter man kan legitimere seg på i forbindelse med etablering av et kundeforhold i Danske Bank; enten digitalt eller ved fysisk oppmøte. Selvbetjent krever at du har BankID. Dersom du ikke har BankID kan du kontakte din eksisterende bank for å få en BankID.
    Alternativt kan du legitimere deg ved fysisk oppmøte i en av våre filialer eller ta kontakt med oss på telefon 987 05 550 for å få legitimert deg hos ditt nærmeste postkontor.