Bruk av BankID

For å få BankID må du være legitimere med pass eller nasjonalt ID-kort i den banken som skal utstede BankID til deg.

  • Bestilling av BankID

    Før du kan opprette BankID fra Danske Bank trenger du en kodebrikke. Du kan logge inn i vår nettbank ved å benytte din BankID fra tidligere bank. Velg ‘Kontakt og hjelp’ , ‘Ny post’ og skriv en melding til oss at du ønsker å få tilsendt en eSafeID(kodebrikke). Velg kategori ‘Nettbank/selvbetjening’.

    Du vil motta eSafeID i posten innen 7-10 virkedager. Vedlagt i utsendelsen får du instruksjoner for opprettelse av BankID.

    BankID fra Danske Bank kan du bestille via vår hjemmeside.
    Du vil da få tilsendt et personlig passord på e-post eller mobil som sammen med ditt fødsels-og personnummer og engangskode fra kodebrikke utgjør din BankID.

    Av sikkerhetsmessige grunner vil du få beskjed om å fornye din BankID med jevne mellomrom.

    Merk at du kan ha BankID i flere banker.

    Slik gjør du det

    • Gå til Bestill BankID (Innlogging i Nettbanken)
    • Klikk på menyvalget "Bestill BankID" i menyen til høyre under 'Hjelp til BankID'.
    • Tast inn ditt fødselsnummer  og trykk Neste. Følg så anvisningene på skjermen. 
  • Glemt passord

    Har du glemt ditt BankID passord og du har ikke kodebrikke må du ringe oss på telefon 987 08540 for å få hjelp. Bruker du kodebrikke kan du:

    1. Gå til Logg inn her eller klikk på den blå knappen øverst til høyre og velg Nettbank.
    2. Klikk på menyvalget "Glemt BankID passord" i menyen til høyre.
    3. Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodebrikke, inntast en kode fra kodebrikken og velg "Logg inn".
    4. Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
    5. Kryss av for at du har mottatt passord og trykk "Logg inn i Danske Nettbank".
  • Sperret BankID

    Dersom du har sperret din BankID og du ikke har en aktiv kodebrikke må du ringe oss på telefon 987 08540. Bruker du kodebrikke kan du:

    1. Gå til Logg inn her eller klikk på den blå knappen øverst til høyre og velg Nettbank.
    2. Klikk på menyvalget "Glemt BankID passord" i menyen til høyre.
    3. Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg "Logg inn".
    4. Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
    5. Kryss av for at du har mottatt passord og trykk "Logg inn i Danske Nettbank".

    Når du har gjennomført prosessen vil du kunne benytte din BankID igjen.

    NB! Har du BankID fra annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den, for å få hjelp til å bestille ny.

  • Utløpt BankID

    Dersom din BankID er utløpt kan du opprette et nytt.
    • Gå til Logg inn her  eller klikk på den blå knappen øverst til høyre og velg Nettbank.
    • Klikk på menyvalget "Bestill BankID" i menyen til høyre
    • Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg "Logg inn".
    • Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
    • Kryss av for at du har mottatt passord og trykk "Logg inn i Danske Nettbank".

    Når du har gjennomført prosessen vil du kunne benytte din BankID igjen.

    NB! Har du BankID fra annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den, for å få hjelp til å bestille ny.

  • Kodebrikke

    Når du bestiller BankID fra Danske Bank, kan du kun velge fysisk kodebrikke.

    Har du BankID på mobil (med personlig passord) kan du bestille ny kodebrikke ved å logge deg inn i nett- eller mobilbanken og sende oss en melding fra postkassen eller starte en chat med oss. Du kan også ta kontakt med oss på telefon 987 08540 så hjelper vi deg.

    NB! Dersom du bruker Bank-ID på mobil fra annen bank, vil den kun fungere så fremt du har et personlig passord tilknyttet.
    Ta kontakt med banken din for å få veiledning for kodebrikke på mobil med passord.

  • Last ned BankID-appen

    Har du Mobil-ID eller kodebrikke fra oss så kan du enktelt laste ned og ta i bruk BankID-appen. BankID-appen vil gradvis erstatte Mobil-ID.

    Les mer om BankID-appen her

  • Legitimering

    Du må være legitimert med pass hos oss før du kan få utstedt BankID.

    Det er to måter man kan legitimere seg på i forbindelse med etablering av et kundeforhold i Danske Bank; enten digitalt eller ved fysisk oppmøte. Selvbetjent krever at du har BankID. Dersom du ikke har BankID kan du kontakte din eksisterende bank for å få en BankID.
    Alternativt kan du legitimere deg ved fysisk oppmøte i en av våre filialer eller ta kontakt med oss på telefon 987 05 550 for å få legitimert deg hos ditt nærmeste postkontor.
  • Hva er BankID?

    BankID er en elektronisk legitimasjon som du bruker til å bekrefte hvem du er.  Med BankID kan butikker, banker og kunder stole på hvem de kommuniserer med elektronisk, og sikre at innholdet ikke er lest eller endret underveis.

    BankID som legitimasjon og signatur
    BankID er en elektronisk legitimasjon som du kan bruke til å bekrefte hvem du er på nett. Det er også din personlige signatur, for eksempel når du skal signere dokumenter og meldinger elektronisk. Det er bankene i Norge som utsteder BankID.
    Les mer om BankID

Andre har også lest


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.