Etter hvert så vil det komme nye modeller med ny teknologi og lengre rekkevidde blant elbilene på bruktmarkedet. Derfor blir det viktig å tenke på hva som er behovet ditt. For de aller fleste holder det med de elbilene som finnes i dag for å dekke det daglige kjørebehovet.

Redaksjonssjef i bilmagasinet Broom, Vegard Møller Johnsen, hjelper deg med en sjekkliste som du bør gå igjennom dersom brukt elbil vurderes. 

0b84d042-00090252-02822c43

1. Budsjett

Det aller første er selvsagt budsjett. Hvor mye penger har du tenkt å brukt på bilen? - Skal du ha en ordentlig elbil som fungerer godt i hverdagen, for eksempel førstegenerasjons Nissan Leaf, så begynner de på 80 – 90 000 kroner, sier Møller Johnsen.

2. Bruksbehov
Har du stor familie så du trenger en litt større bil? Skal elbilen være familiens «hovedbil» eller bil nummer to? Kjører du langt, til for eksempel hytta?

3. Import?
Er bilen import eller kjøpt ny i Norge? Nybilgarantien i Norge er ofte 5 år, mens i utlandet er den 2. år. Importerte biler får oppkjøpt en garanti som ser ut til at den også har fem års garanti, men vilkårene er ikke alltid det samme – som i en fabrikkgaranti for nybil i Norge.

4. Batteritest
- Du bør også sjekke batteriet – ta en diagnose hos forhandler eller verksted. Spesielt for å finne ut hvor mye batteriet har blitt hurtigladet, noe som kan være en belastning på batteriet, sier Møller Johnsen. 

5. Historikk
Som med alle bruktbiler, bør du se på historikken og gå over bilen generelt. Spesielt på elbil må du se etter bremser. Siden elbil har regenerering slik at du slipper å bremse så mye, kan det danne seg rust på bremsene.

6. Sist, men ikke minst; rekkevidde
- Rekkevidde er for mange det viktigste når det kommer til elbil – alt etter eget kjørebehov, iser Møller Johnsen og legger til at normalrekkevidden nå er rundt 300 km, mens på bruktmarkedet ligger det mange biler med rundt 200 km. 

Lavere kostnader 

- Så må du også sjekke om de kan hurtiglades. Det er viktig uansett rekkevidde fordi det vil gjøre hverdagen din så mye enklere, sier han.

Den viktigste forskjellen på å kjøpe brukt fra forhandler og fra privatperson er at reklamasjonsretten er kortere dersom du kjøper fra sistnevnte. Kjøper du fra forhandler er det en garanti på bilen som regel, men også en reklamasjonsrett på fem år. Hvis du kjøper fra privatperson er den 2 år. Møller Johnsen understreker at reklamasjonsrett ikke er det samme som garanti.

For elbil er det også en egen garanti som går på selve batteriet. Der er det åtte år og 160 000 km som er normen på elbiler. 

- Så kan det være mange som er bekymret for annenhåndsverdien, siden elbiler er så ferske på markedet. Men all erfaring så langt tilsier at de både holder seg bra rent teknisk og batteriet holder seg bra. Så kan man sikkert si at markedet vil en gang bli mettet, men bilen i seg selv skal tåle å bli gammel, sier Møller Johnsen. 

- I tillegg er det lavere driftskostnader og vedlikeholdskostnader med en elbil – og du gjør en god gjerning for miljøet.