Del

Pass deg for skattemeldingsvindlere

Like sikkert som våren er i anmarsj i april like sikkert er det at skattemeldingen kommer. Spenningen rundt om man får igjen på skatten eller må betale baksmell er like stor hvert år. Skattemeldingen opptar oss alle og vi søker raskt informasjon om hvordan vi ligger an og det er mye fokus på dette både i media og blant folk generelt. Dette benytter svindlere seg av. 

Det er ikke uvanlig at Skatteetaten opplever at noen forsøker å svindle folk rundt viktige datoer som er knyttet til skattemeldingen. I 2018 opplevde mange nordmenn å motta en epost som hadde til hensikt å lokke folk til å klikke på en lenke for å motta en skatterefusjon på over 8 000 kr.

 

Denne eposten var et såkalt phishing-forsøk, som betyr at svindleren fisker sensitiv informasjon ved at offeret lures til enten å klikke seg inn på en falsk nettside for å «logge seg inn» eller oppgi sensitiv informasjon som konto- eller kredittkortnummer. Dette brukes siden til identitetstyveri eller svindel. 

Hjelp Skatteetaten med å avdekke svindelforsøk og send mistenkelige eposter til phishing@skatteetaten.no. Da blir nye varianter av svindel oppdaget raskere og Skatteetaten kan raskere advare mot det.

Bruk trygg pålogging

Skatteetaten vil aldri be om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via SMS eller epost. De vil alltid be deg om å logge deg inn på Altinn hvis de kontakter deg på SMS eller epost.

Den beste beskyttelsen mot svindel i forbindelse med skattemeldingen er at du aldri følger en lenke fra en SMS eller en epost men logger deg inn via skatteetaten.no eller Altinn hvis du skal oppgi sensitiv informasjon til Skatteetaten.

Når du rammes

Det er ofte for sent når man oppdager at lenken man har trykket på eller nettsiden man har logget inn på er falsk. Sensitiv informasjon er da allerede på avveie. Kanskje man først oppdager at man er blitt svindlet når kredittvurderinger på kjøp man ikke har foretatt dukker opp i postkassen eller når man mottar fakturaer for netthandel man ikke selv har foretatt.  En slik situasjon blir fort en vond spiral som det er vanskelig å komme ut av. 

Det finnes flere ting du selv kan gjøre for å begrense skadene av svindelen du har blitt utsatt for.

  • Kontakt umiddelbart bankkort- og kredittkortutsteder(e) for å få sperret kort(ene)
  • Kontakt Danske Bank Assistanse ID-tyverisikring for å få hjelp til å begrense skadeomfanget. Her vil du få en personlig rådgiver som hjelper deg i hele prosessen.
  • Vurder å politianmelde svindelen

Andre har også lest: