Slik forbereder du en ansettelse

Når du skal ansette medarbeidere, er det mye som er viktig å huske på. Det kan du lese mer om i denne veiledningen.

  • 1. Avklar behovene

    1. Avklar behovene

    Når du starter en ansettelsesprosess, er første skritt å avklare behovene dine. Hva er det helt konkret du trenger ekstra hender til? Og oppfyller du best de behovene ved å ansette en medarbeider, eller kan du eventuelt klare deg med vikarer?

    Det er særlig hvis det er den første ansettelsen i bedriften at du må være bevisst på at en fast ansettelse medfører en rekke forpliktelser for deg som arbeidsgiver. Du får ansvar for en viktig del av et annet menneskes liv og skal betale for blant annet ferie.

    En fast ansettelse byr på den andre siden på en rekke fordeler. Det fører til at den kunnskap og erfaring som blir bygd opp gjennom arbeidet, forblir i bedriften. Det gir også mer stabilitet og en større gjensidig følelse av forpliktelse mellom medarbeideren og bedriften enn om du bruker mer løst tilknyttede ressurser.

    Det finnes en rekke alternativer til å ansette på heltid. Du kan for eksempel ansette på deltid, inngå partnerskap eller benytte deg av vikarer. Når det gjelder det sistnevnte, kan du enten orientere deg mot de tradisjonelle vikarbyråene, eller du kan benytte online-tjenester som nav.no, finn.no eller frilansbasen.no, der du kan benytte et nettverk av frilansere som løser oppgaver på timebasis.

    Behov for utenlandsk arbeidskraft?


    Hvis du ikke kan finne nødvendig kompetanse på det norske arbeidsmarkedet og trenger utenlandsk arbeidskraft, har vi her noen linker som kan hjelpe deg.

    Work in Norway kan du søke om arbeidskraft i utlandet. Og hvis du har tatt skrittet videre og skal ansette en utenlandsk medarbeider, kan du for eksempel finne mer informasjon på altinn.no

  • 2. Lag stillingsbeskrivelse

    2. Lag stillingsbeskrivelse

    Hvis du har bestemt deg for å bruke en fast tilknyttet medarbeider, er neste skritt å lage en stillingsbeskrivelse. Den har to formål: Du får tenkt gjennom hva du trenger, og den fungerer som et grunnlag for selve stillingsutlysningen.

    Når du lager stillingsbeskrivelsen, kan det være lurt å skille mellom hvilken kompetanse og erfaringer som er helt nødvendige for en kommende medarbeider å ha, og hva som det ville vært fint om personen hadde.

    I tillegg til de kompetansemessige aspektene bør du også vurdere å beskrive hvilke personlige egenskaper du ønsker at medarbeideren skal ha. Det gir både deg og potensielle kandidater en rettesnor å styre etter i forløpet videre.

    Det kan være mest hensiktsmessig å være realistisk i de forventningene som stilles i utlysningen. Noen stillingsutlysninger får det til å høres ut som om man må være Supermann for å kunne få jobben. Det er ikke så lurt. For det første kan det avskrekke kvalifiserte kandidater fra å søke, for det andre kan det skape urealistiske lønnsforventninger hos de som søker.

    Husk å skrive kontaktopplysninger på utlysningen, slik at potensielle kandidater kan få avklart eventuelle spørsmål før de søker.

  • 3. Utlys stillingen

    3. Utlys stillingen

    Nå er tiden kommet for å få utlysningen ut til alle mulige medarbeidere. Her kan du eventuelt benytte deg av en de største hjemlige jobbportalene nav.no eller finn.no. Hvis du har en nystartet bedrift eller en mindre virksomhet med vekstambisjoner, kan du også benytte Hub.no, som er Danske Banks plattform for gründermiljøet.

    Når utlysningen er på nett, bør du selv sørge for å spre den i ditt nettverk. Da kan du linke til den på sosiale medier – både med din private profil og en eventuell firmaprofil. Du kan også sende en link til utlysningen direkte til samarbeidspartnere eller andre i ditt nettverk.

Danske Bank tilbyr denne veiledningen for generell rådgiving vedrørende ulike prosesser bedrifter ofte går gjennom på forskjellige tidspunkt. Denne veiledningen skal ikke anses som juridisk eller forretningsmessig rådgiving. Danske Bank påtar seg ikke ansvar for eventuelle beslutninger eller tap foretatt på grunnlag av innholdet i veiledningen. Ønsker du mer spesifikk informasjon rundt prosessen du leser om, anbefaler vi å deg å søke profesjonell bistand.

Andre har også lest