Jobbsøknader og jobbintervju

Når du skal ansette medarbeidere er det en rekke ting det er viktig å huske på:

  • 1. Vurdere søknadene

    1. Vurdere søknadene

    Du kan lage en grovsortering i tre grupper: A er for dem du absolutt vil ha til intervju, B er for de som du kanskje ønsker å intervjue og C for de kandidatene du  ikke ønsker til å ta inn til intervju.

    Når søknadsfristen er utløpt, kan du invitere A-kandidatene til intervju og deretter gjøre den endelige vurderingen av om du ønsker å snakke med B-kandidatene.

    Du bør likevel ikke sende avslag til andre mulige kandidater ennå.  Det kan være greit å holde alle muligheter åpne.

  • 2. Gjennomføre intervju

    2. Gjennomføre intervju

    Det krever forberedelse å gjennomføre gode jobbintervju. Du bør ha lest og skrevet ut søknadspapirene, og forberedt spørsmål til alle kandidatene.

    I begynnelsen av samtalen bør du kort presentere deg selv, din bedrift eller avdeling og si litt om den ledige stillingen. Deretter må du lede diskusjonen ved hjelp av åpne spørsmål som gir kandidaten mulighet til å presentere seg best mulig.

    Du kan stille spørsmål som er relevant for jobben, eller hvordan kandidaten vil takle en bestemt situasjon. Spør om hvorfor de ville valgt å løse en situasjon på den måten. Det kan være nyttig for deg å få et innblikk i hvordan hun/han tenker.

    Ikke spør om personlige forhold som om kandidaten er gravid eller planlegger å bli det, eller om religiøs tro og seksualitet.

  • 3. Be om referanser

    3. Be om referanser

    Etter samtalen bør du innhente referanser ved å snakke med kandidatens tidligere arbeidsgivere. Du må sørge for å ha kandidatens samtykke før du gjør det.

    Når du snakker med en tidligere arbeidsgiver, bør du være oppmerksom på eventuelle forskjeller mellom hvordan kandidaten har beskrevet seg selv og hvordan tidligere ledere gjør det. Det behøver ikke nødvendigvis å være et problem, men hvis forskjellen er stor, bør du stille utdypende spørsmål i en oppfølgingssamtale med kandidaten.

  • 4. Utarbeide kontrakt og forhandle om arbeidsvilkårene

    4. Utarbeide kontrakt og forhandle om arbeidsvilkårene

    Når du har funnet den rette medarbeideren må dere bli enige om betingelsene. Her er det en god idé å undersøke hva som er rett lønnsnivå for eksempel i eget nettverk eller ved å søke på nettet. Husk også at pensjonsordning, helseforsikring, fri telefon og andre fordeler kan bidra til å gjøre stillingen attraktiv.

    Når betingelsene er på plass, må de inngå i en skriftlig kontrakt. Du kan se eksempler på hvordan du lager en kontrakt på arbeidstilsynets nettsider.

Danske Bank tilbyr denne veiledningen for generell rådgiving vedrørende ulike prosesser bedrifter ofte går gjennom på forskjellige tidspunkt. Denne veiledningen skal ikke anses som juridisk eller forretningsmessig rådgiving. Danske Bank påtar seg ikke ansvar for eventuelle beslutninger eller tap foretatt på grunnlag av innholdet i veiledningen. Ønsker du mer spesifikk informasjon rundt prosessen du leser om, anbefaler vi å deg å søke profesjonell bistand.

Andre har også lest