Gi nye medarbeidere en god start
Når du har ansatt en ny medarbeidere er det en rekke ting du må tenke på. Les våre tips!
-
1. Gi beskjed til de som ikke har fått stillingen
Når du har inngått en avtale med den nyansatte, bør du gi alle andre søkere beskjed på en ordentlig måte. Både fordi vi generelt skal behandle folk med respekt, men også fordi en avvist kandidat kan bli en potensiell kunde hos deg og/eller forteller andre om hvordan han eller hun ble behandlet.
-
2. Planlegg en god start
Du bør forberede et program for den nyansatte de første dagene i selskapet. Hva må den ansatte kjenne til de første dagene? Hvem bør den nye medarbeideren bli kjent med raskt. Og er det oppgaver vedkommende kan begynne på med en gang.
Når du planlegger oppstarten bør du ha bedriftskulturen i tankene. De fleste bedrifter har en bestemt måte å tenke og gjøre ting på. Kulturen er ofte ubevisst og den er gjerne ikke skrevet ned. Derfor bør du gjøre deg noen tanker om hva som kjennetegner bedriftskulturen og hva den innebærer, slik at du kan gi den nye medarbeideren en innføring.
-
3. Ønsk velkommen
Din nye medarbeider har selvfølgelig allerede fått et inntrykk av bedriften gjennom rekrutteringsprosessen, men det er viktig å benytte muligheten til å gjøre et godt inntrykk den første arbeidsdagen.
Derfor, sørg for at arbeidsplass og utstyr er klart når medarbeideren står i døren. Uansett om utstyret er hammer og tommestokk eller en datamaskin og telefon, så gjør en ekstra innsats for å sikre at alt er klart.
Det er demotiverende å komme til sitt nye arbeidssted hvis det virker som om arbeidsgiveren har glemt at en kommer.
Hvis du ønsker sette en ekstra prikk over i-en så koster ikke en blomsterbukett all verden. Det er en liten investering du kan få igjen mange ganger hvis det betyr at du får en ekstra motivert medarbeider.
-
4. Utbetal lønn
Etter at arbeidstakeren har fått en god start er det avgjørende at du sørger for at den første lønnen blir utbetalt korrekt og til rett tid. Lønnsutbetaling er selvsagt noe vi som bank også kan bistå med.
-
5. Følg opp
Uansett hvor godt du og din nye medarbeider har gjort grunnarbeidet, kan du aldri helt vite hvordan samarbeidet blir før du prøver det.
Det kan derfor være en god idé å ta noen oppfølgingssamtaler i perioden etter at den ansatte har startet. Det kan være en prat over en kopp kaffe om hvordan det går, og om det er noe du kan gjøre for å hjelpe den ansatte til å prestere enda bedre. På den måten kan du hele tiden justere forventninger og sørge for at den ansatte er på rett spor.
Det kan være lurt å legge inn påminnelser i kalenderen for å være sikker på at du får fulgt opp.
Til slutt er det verdt å være klar over at arbeidskontrakter ofte har en prøvetid på tre måneder. Pass på å ha avklart om arbeidstakeren er et dårlig kort før prøvetiden er over.
Danske Bank tilbyr denne veiledningen for generell rådgiving vedrørende ulike prosesser bedrifter ofte går gjennom på forskjellige tidspunkt. Denne veiledningen skal ikke anses som juridisk eller forretningsmessig rådgiving. Danske Bank påtar seg ikke ansvar for eventuelle beslutninger eller tap foretatt på grunnlag av innholdet i veiledningen. Ønsker du mer spesifikk informasjon rundt prosessen du leser om, anbefaler vi deg å søke profesjonell bistand.