Gjennomføring av vekstplanen

Når du starter med din bedrifts vekstplan må du skaffe nødvendig finansiering, rekruttere det rette laget for så å starte gjennomføringen. Les våre tips.

  • 1. Skaff nødvendig finansiering

    Å skape vekst krever ofte investeringer. Derfor er første skritt å sikre at du har midler til å gjennomføre planene.

    Når forberedelsene er gjort, fins det flere alternativer for å finansiere vekststrategien:

    • Egenfinansiering
    • Private investorer (F.eks Business Angels, lån av venner og famile eller crowdfunding)
    • Fond og støtteordninger
    • Eksportstøtte
    • Vekstfond
    • Banklån/ kreditter/leasing

    En forutsetning for dialog med investorer og andre interessenter er at du har en gjennomarbeidet og god pitch som kommuniserer det forretningsmessige potensialet på en attraktiv måte. På hub.no, Danske Banks plattform for gründere, kan du finne mal til en god presentasjon samt oversikt over mange ulike investorer i Norge. En viktig aktør for norske gründere er Innovasjon Norge. Her kan du få rådgivning om ulike støtteordninger som finnes. Som bank, har vi mye erfaring med å hjelpe bedrifter som din til å vokse. Bruk vår kompetanse for å teste din vekststrategi og finne riktig finansieringsløsning.


    Kunnskap og sparring for å skape vekst

    Du kan dra nytte av sparring for eksempel med lokale inkubatorer eller næringsavdelingen i kommunen din. På Innovasjon Norge sine hjemmesider kan du finne oversikt over lokale aktører og nettverk som hjelper bedrifter med å skape vekst.

  • 2. Rekrutter det rette laget

    Ofte krever nye initiativer nye ferdigheter. I bestselgeren "From Good to Great" er en av de første rådene å sørge for at du har det riktige teamet. Det kan også være nødvendig for deg for å lykkes med å skape vekst. Det er ikke sikkert at den rette kompetansen allerede finnes i bedriften.

    Hvis det er tilfelle kan du vurdere hvordan du skaffer kompetansen. Skal du ansette noen fast, få inn en vikar, leie inn konsulenter, eller finne en ekstern partner? Det avhenger helt av din situasjon, bransje og bedrift.

    En annen viktig faktor er å se på hvilken kompetanse du har i styret ditt. Ofte vil det være mulig å få inn folk med bred erfaring og kompetanse for en rimelig penge. Analyser de utfordringene du mener er de viktigste for bedriften fremover, og se etter ressurspersoner som kan bistå med erfaring og kunnskap på de områdene du mener er relevant.

    Lær av start-up-mentaliteten

    Vellykkede oppstartselskaper tester ofte ut nye initiativer raskt for å deretter å evaluere og eventuelt endre dem. På denne måten er de i stand til å handle raskere og mer fleksibelt enn mange etablerte selskaper. Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg oppsummerte metoden i begrepet "Move fast and break things", som i flere år har fungert som et mantra for selskapet.

    Metoden kan gi deg en raskere indikasjon på om du er på rett spor enn om du gjennomfører alle stegene i en detaljert plan over lang tid. Det kan være fornuftig å jobbe på den måten, selv om du har et selskap med mange års erfaring. Det krever selvsagt at det gjøres en god vurdering av hvilken risiko det innebærer for din bedrift.

  • 3. Gjennomføring, gjennomføring, gjennomføring

    Du har finansieringen, du har planen, du har teamet. Nå kan det handles. I næringslivet teller det ikke hva du starter på hvis du ikke gjennomfører. Det kan være verdt å ha i bakhodet når du begynner å gjennomføre.

    Det er viktig å understreke at å fullføre også kan bety at du finner ut at et bestemt initiativ ikke er verdt å satse på akkurat nå. På den måten gjør du deg ferdig med noe du ikke tror på og fokuserer på det som har livets rett.

    I et intervju med gründeren Silje Landevåg kan du høre hvordan hennes forretningside utviklet seg etter hvert som hun vokste og hva som ble vendepunktet når ting løsnet. Nettbutikken passerte på få år 100 millioner i omsetning og ble i 2016 kåret til årets nettbutikk.

    Fokuser på å gjennomføre planen. For å sikre fremdrift, kan det være en god idé å gjøre opp ukentlig status på de ulike tiltakene og kontinuerlig se fremover.

Danske Bank tilbyr denne veiledningen for generell rådgiving vedrørende ulike prosesser bedrifter ofte går gjennom på forskjellige tidspunkt. Denne veiledningen skal ikke anses som juridisk eller forretningsmessig rådgiving. Danske Bank påtar seg ikke ansvar for eventuelle beslutninger eller tap foretatt på grunnlag av innholdet i veiledningen. Ønsker du mer spesifikk informasjon rundt prosessen du leser om, anbefaler vi deg å søke profesjonell bistand.

Andre har også lest


Få alle fordelene i dag. Bli kunde i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.