Video: Finn ut mer om hva Oslobuss gjør for å lede an i det grønne skiftet for turbussnæringen.
4854176a-bf5c-4bc5-bdee-2b7f6c7a59f4

På parkeringsplassen på Haugenstua klargjøres bussene for dagens arbeid. Lydløst startes de opp og flyttes rundt. Bare de siste årene er bussparken til Oslobuss nesten fornyet. Dieselbusser byttes ut med elbusser og dieselpumpen har fått selskap av fornybare energiløsninger.

Sammen med sønnene Fredrik og Filip, bygger Svein Busch Iversen et fossilfritt busseventyr.

– Vi utfyller hverandre på en god måte, og vi er tre totalt forskjellige personligheter. Jeg er på mange måter en Reodor Felgen, eller oppfinneren. Fredrik har sine styrker i struktur og Filip har sine innenfor drift, dessuten har han arvet litt oppfinner-gener fra meg.

Det gjenspeiles også i rollene de har i selskapet. Eldstesønnen Fredrik Eijerstam er daglig leder, og Filip Eijerstam Iversen jobber som driftssjef. Til tross for rollene, er de tydelige på at de tar de store beslutningene sammen.

 

Skal bli helt fossilfrie

Ute på parkeringsplassen forteller Svein engasjert om de splitter nye elbussene som rullet inn på gårdsplassen for bare få dager siden. Og flere skal det bli. Ikke bare har familieselskapet rukket å sikre seg den aller første helelektriske turbussen i Norden, men nå satser de videre med mål om å være helt fossilfrie.

– Det handler ikke bare om å få på plass elbussene. Vi jobber også for å bygge en ladepark for tungtransport hvor andre kan lade hos oss. Skal vi lykkes med å nå målet om å gjøre Oslo utslippsfri, må vi dele både kunnskap og teknologi.

Veggen bak dem er dekket av solcellepaneler som bader i maisolen - og som gir bussene strøm.

I 2021 omsatte Oslobuss for omtrent 86 millioner kroner og hadde et resultat før skatt på nesten 9 millioner kroner.

 Styreleder Svein Busch Iversen er godt fornøyd med de splitter nye elbussene Oslobuss nylig har fått levert fra fabrikken til Yutong. Foto: Jan Morten Bjørnsen.

Startet under trappen på Nordberg

Spol tiden omtrent 20 år tilbake - til 2002. Året da Norge tok 13 OL-gull i Salt Lake City, Vålerenga vant cupfinalen og Elton John spilte to konserter i Oslo Spektrum. Og Svein Busch Iversen var mellom to jobber.

- Da bestemte jeg meg for å ta både førerkort for buss og løyvekurs.

Kort tid etter startet Busch Iversen opp selskapet under trappen mellom første og andre etasje hjemme på Nordberg i Oslo. Det var her navnet i busseelskapet var i den spede begynnelsen. Kjørebøker ble skrevet, oppdrag ble planlagt og fakturaer ble sendt.

- Men hvorfor akkurat et busselskap?

- Ingen av oss har buss-bakgrunn. Jeg er tidligere eiendomsmegler, mens Svein har bakgrunn fra logistikk som har gjort at vi har tilnærmet oss bransjen på en litt annen måte. Det tror jeg har vært en stor del av suksessfaktorene, sier daglig leder Fredrik Eijerstam.

Styreleder Svein Busch Iversen, daglig leder Fredrik Eijerstam og driftssjef Filip Eijerstam Iversen i Oslobuss. Foto: Jan Morten Bjørnsen

Ønsker å lede an i turbussnæringen

Ifølge Fredrik var de tidlig ute med å se på det grønne skiftet som en forretningsmulighet.

- I 2016 la vi en strategi som handlet om at vi skulle lede an i det grønne skiftet for turbuss i Norge. Den planen har vi holdt oss til og vært tro mot. Vi har våget å være nysgjerrige på nye løsninger og ny teknologi, sier Fredrik, før Filip legger til:

- Vi var initiativetakerne bak teknologiselskapet Ferdia, som har utviklet en egen plattform for turbuss-bransjen. Her jobber vi med å strømlinjeforme busselskapenes prosesser og levere gode reisetjenester. Plattformen brukes av 12 busselskap, over 400 busser på plattformen og fordelt på tre land.

Vet du hva det grønne skiftet betyr for din bedrift?
Les mer om grønn omstilling

En kombinasjon av elbusser og biogass

På kundelisten har Oslobuss departementer, offentlige etater, private selskaper, skoleklasser og barnehager.

- Vi har bygget stein for stein etter strategien ble lagt, og har opplevd stor etterspørsel i markedet etter grønne alternativer. Vi opplever det som fruktbart å være del av KlimaOslo som skal bistå næringslivet med å nå de klimamålene de har satt seg. Offentlige anbud har eksempelvis vektlagt vilkår for miljø. Da har det vært avgjørende for oss å kunne satse på fosilfrie alternativer, sier Fredrik.

Både far Svein og sønnene Fredrik og Filip har busslappen. Foto: Jan Morten Bjørnsen

 

Har ambisjoner om fossilfri vekst

Fredrik og Svein forteller at de forsøker å utfordre etablerte tankesett for å skille seg ut i turbuss-næringen.

- Fremover kommer vi til å ha en busspark som består av elbusser og busser på biogass. En buss på biogass kan kanskje gå 1200 kilometer. En elbuss omtrent 400 kilometer. Med busser på både elektrisitet og biogass gjør at vi må planlegge på en litt annen måte, og det stilles store krav til oss, sier Svein.

Han forteller at en elbuss i veldig mange tilfeller kan gjøre de samme operasjonene som en vanlig buss gjør i løpet av en dag. 

 Fleksibel bank

Det er ikke bare billig å elektrifisere bussparken for familiebedriften. Spesielt ikke når en enkelt buss koster omtrent fem millioner kroner. Dessuten trenger de flere.

- Tidligere hadde vi en annen stor bank, men det ble etterhvert veldig tungt, spesielt da vi begynte å lufte visjoner og mål. Det skiftet vi står i nå er veldig kostbart. Rådgiverne vi møtte i Danske Bank, både Ola og Tore, var fremoverlente og villige til å hjelpe oss, sier Svein, før Fredrik legger til:

- Mye handler om samspill. Det samspillet vi etter hvert fikk med Danske Bank var helt unikt og avgjørende for vår satsning. Det handler om at banken kjenner til bedriften og hvordan vi driver, og ikke minst har satt seg inn i vår risikovilje. Men også den kompetansen og velviljen rådgiverne våre sitter på. Det har vært avgjørende for at vi kan holde farten oppe.

Oslobuss bruker et bredt spekter av Danske Banks tjenester - både dagligbank med kontoer og kassakreditt, men også finansieringsløsninger.

- Når det kommer til finansiering opplever vi at Danske Bank har satt seg inn i mer enn det som kan forventes av en bank. Vi trengte blant annet finansiering til åtte busser på totalt 40 millioner kroner. De falt ikke av stolen av den grunn, men hjalp oss å gjennomføre med en leasingavtale i bunn, forteller Svein.

Vi kan bidra med rådgivning på alt fra daglig drift, finansiering eller ekspansjon.

Les mer om strategisk rådgiving

Etter hvert som rådgiver Tore B. Lundemo i Danske Bank ble bedre kjent med selskapet, fikk han også tilgang til fleet-løsningen til Oslobuss. Her sammen med styreleder Svein Busch Iversen. Foto: Jan Morten Bjørnsen 

Langt fremme i skoene

Inne i situasjonsrommet til Oslobuss på Haugenstua har de til enhver tid full kontroll på bussflåten til busselskapet.

- Jeg ser at buss nummer 98 og 91 må kjøre litt mer økonomisk, sier rådgiver Tore B. Lundemo i Danske Bank og viser til to busser som kjører i Drammens-regionen.

Han regner Oslobuss for å være et selskap som er langt frem i skoene.

De ønsker å være litt banebrytende i sin bransje og tjener også penger på det. Jeg er over snittet interessert i ny grønn teknologi generelt, og spesielt elektriske kjøretøy. Etter hvert som jeg ble enda bedre kjent med dem fikk jeg også tilgang til fleet-løsningen deres.

Fleet-løsningen er et program som gjør det mulig å se status på bussflåten til Oslobuss til enhver tid. Som informasjon om hvor mye batteri bussene har igjen, hvor de kjører og hvor langt de kan kjøre før de må lade.

- Vi hjelper Oslobuss med å lease bussene. Slik det fungerer i dette tilfellet er det banken som eier bussen i praksis, og Oslobuss leaser bussen av banken. En elbuss koster mye mer enn en fossilbuss. Det er et mye større økonomisk ansvar, og vi er nødt til å gå selskapet ekstra i sømmene, sier Lundemo.

Han forteller at de har en svært hyggelig tone med Oslobuss.

- Jeg er vant til å tenke utenfor boksen og kommer gjerne med forslag. Det som er gøy er jo at Oslobuss ofte er lydhøre for forslagene. Å komme på besøk til Oslobuss som har solceller, batterier og ladere er som å slippe en unge løs i en godteributikk.

Rådgiverne Tore B. Lundemo og Ola Sundli (t.v.) i Danske Bank forteller at de synes det er gøy å jobbe med en kunde som Oslobuss som både våger å utfordre, men også bli utfordret. Her sammen med  styreleder Svein Busch Iversen og daglig leder Fredrik Eijerstam. Foto: Jan Morten Bjørnsen 

 

Ønsker å støtte tilpasningen

Rådgiver Ola Sundli i Danske Bank ønsker å støtte selskaper som Oslobuss.

- Vi anser Oslobuss som et fremtidsrettet selskap som tilpasser forretningsmodellen til endrede rammevilkår og forventninger fra samfunnet. At Oslobuss investerer i en elbusspark, solcelleanlegg, kollektive ladepunkt for elektrisk tungtranspport, vindmølle og batterilagring de seneste årene, er et tydelig tegn på dette.

- El-bussene har betydelig lavere driftskostnader enn tradisjonelle busser slik at selskapet klarer å få en finansiell god lønnsomhet på sine investeringer.

Innhold er levert av Dagens Næringsliv.