1. Lek med penger

Lek butikk med barna. Barn helt ned i fireårsalderen kan lære å forstå det grunnleggende rundt penger, og nøkkelen til det er lek. Ved å leke butikk lærer barna hva ting koster. De lærer også det praktiske rundt penger som å regne ut vekslepenger når det er kunder i butikken. Har dere ikke kontanter hjemme, kan dere tegne egne sedler, og bruke klosser til å symbolisere de forskjellige myntene.

For barn som er litt eldre, er gode gamle Monopol et godt alternativ. Her kan barna lære at man kan få pengene til å vokse ved å investere riktig, men man kan også tape de. Det finnes også andre brettspill som gjør det å holde styr på økonomien om til en lek.

2. Hva koster det- bingo

Barn og voksne har ikke den samme kunnskapen om hva ting er verdt. Da kan det hjelpe med en runde «Hva koster det-bingo». Tegn ni felter på et stykke papir. I hvert felt tegner eller klistrer du bilder av forskjellige ting. Det kan for eksempel være en Ipad, en liter melk, en TV, en sykkel, en ketchupflaske eller fargeblyanter. Skriv deretter riktig pris på små lapper og la barna sette pris på de ulike gjenstandene.

Har du litt eldre barn, kan de gjette prisene uten å ha prislappene. Det er faktisk vanskeligere enn man skulle tro.

3. Hva koster abonnementene deres?

Har dere fullstendig styr på hva dere betaler for abonnement hver måned? Hvis ikke, så kan kanskje denne leken være en øyeåpner for både barna og deg selv. Sett dere sammen og gå igjennom hvordan abonnement dere har uten å sette en pris på de. Hver person skal gjette hvor mye dere betaler for deres abonnement. Skriv beløpet på en lapp, og legg den i ett glass.

Etterpå kan dere gå igjennom de samlede utgiftene som for eksempel internett, telefon, treningssenter og ulike strømmetjenester. Den som gjetter nærmest det samlede beløpet har vunnet heder og ære. Denne øvelsen er veldig nyttig for å få et overblikk over hvor mye man bruker på abonnenter og tjenester hver måned. Er alle pengene verdt det? Kanskje man kan vurdere og sette noen på pause?

4. Familiepakten

Mange opplevelser, ferier og bursdagsfeiringer har blitt utsatt den siste tiden. Drømmene våre har blitt satt på pause, og er ikke det de var. Men drømmer og fellesskap er fortsatt veldig viktig, fordi drømmer fungerer som en god motivasjonsfaktor, og fellesskap gjør tiden vi er i mer overkommelig.


Lag en familiepakt om en felles drøm - et mål dere gjerne vil nå, og legg en plan for hvordan dere skal nå det. Det kan være alt fra en ferie, en kinotur eller dra i en fornøyelsespark. Lag ett enkelt budsjett for «pakten» deres. Hva koster det? Hvordan kan dere nå dette målet sammen? Alle i familien skal delta og bidra. Familiens yngste medlem kan for eksempel ta oppvasken en gang i uken for å bidra mot målet. Eldre barn kan selge brukte leker, mens ungdommer for eksempel kan vaske bilen til naboen. De voksne i familien kan legge penger til side hver måned eller hver uke. Det viktigste er at alle bidrar og hjelper til med det de kan, slik at man når målet man har satt sammen.

Man kan gjøre drømmene sine visuelle ved å lage en «drømmetavle», et oppsparingsskjema, og henge det opp så alle kan følge med på hvor mye dere sparer.

Dette bidrar til å lære barna å spare penger, noe som aldri er dumt.

5. Øvelse gjør mester – tren barnas innstilling til å løse problemer

Alle kan lære seg å bli gode med penger. Det handler om kunnskap og erfaring, men mest av alt innstilling. Lærer du barna å løse problemer, vil det smitte positivt over på deres måte å håndtere penger på nå og i fremtiden.

Prøv å finne et problem som barna gjerne vil finne en løsning på og la de komme med forslag til hvordan de kan løse problemet. I første omgang trenger det ikke være gode eller realistiske ideer, men ideer som stimulerer barnas kreativitet og evnen til å tenke utenfor boksen. Etterpå kan dere diskutere fordeler og ulemper ved de forskjellige løsningene.

6. Lær barna forskjellen på «dette trenger vi» og «dette er fint å ha»

Hva bruker dere penger på hjemme hos dere? Barna dine vil kanskje bli overrasket over at penger er en begrenset ressurs, og at ting som vann, strøm og tak over hodet er store, men nødvendige utgifter i familiens budsjett. Andre ting er bare fint å ha.

Dette er en morsom øvelse som man kan gjøre sammen og samtidig få til en samtale om forskjellene mellom ting som er fint å ha, og ting som man faktisk trenger.

7. Lær barna å lage budsjett

Det er nyttig å lære barna om hva et budsjett er, og det trenger ikke nødvendigvis være vanskelig eller tungvint å lære å sette opp et budsjett. Start med å la barna fordele lommepengene sine i tre forskjellige bunker. En til forbruk/fornøyelse, en til sparing og en til gode gjerninger. Dere kan legge pengene i tre syltetøyglass med lokk på og dekorere de. Hvis dere foretrekker digitale løsninger, kan dere opprette en konto til barna med en sparekonto knyttet til den. For de aller minste er det ofte best å kjøre en fysisk løsning.

Det første glasset er til de tingene som barna gjerne vil bruke penger på med en gang, for eksempel en leke eller en is. Denne øvelsen lærer barna å kjenne godt etter om det er noe vedkommende virkelig vil ha og dermed bruke penger på.

Det andre glasset er til sparing og gjerne med et mål i sikte. Ved å spare opp, lærer barna å passe på pengene sine og sette seg langsiktige mål. Barn har litt kortere tidshorisont enn voksne, så sett et realistisk mål. Det tredje glasset er til veldedighet. Det lærer barna at pengene også kan brukes til å hjelpe andre, og lærer de gleden ved å gi og ikke kun få.

Slik får barna bedre forståelse for penger

8. Lær barna å tjene sine egne penger

Å tjene sine egne penger gir barn god læring om penger. De lærer nemlig at man kan legge inn en innsats og tjene penger. Og hvis mor og far ikke er alt for sjenerøse, lærer barna også at penger er en begrenset ressurs, som er grei å holde på.

Start i det små med å gi barna lommepenger for mindre oppgaver i hjemmet. La deg inspirere av for eksempel listen over hvilke oppgaver barn kan utføre avhengig av deres alder. Kanskje kan barnet ditt mer enn du tror. Forskning viser at plikter øker barns selvtillit og de føler seg mer som en bidragsyter innen familien. Barn knytter seg også mer følelsesmessig til ting som de har spart opp til, enn ting de har fått av andre.

9. Selg noen av lekene

De fleste barn har mange leker de ikke bruker lenger. Det kan være veldig gøy og lærerikt for barn å selge de gamle lekene sine. Dette kan man for eksempel gjøre over nettet og få barna til å pakke inn lekene og skrive mottakers adresse på når noe blir solgt. Ta ut de pengene som blir overført til kontoen din, og gi kontantene til barna og la de betale for porto. Salg av ting gir barn en god forståelse av penger og en bevissthet rundt eget forbruk.

Les mer om bevisst forbruk og det å bruke penger riktig

10. Morsomme telleleker

Vil du lære barna dine om penger, så må de først og fremst kunne forskjell på de ulike myntene og sedlene. En morsom måte å gjøre dette på er å tegne alle de norske myntene og sedlene, så barna kan legge riktige mynter og sedler på tegningene av de. Det er først når barna er i skolealder og har lært seg gangetabellen at de kan begynne å telle penger på ordentlig. Start gjerne med en mynt av gangen, så barna først lærer for eksempel hvor mange enkroninger man skal ha for en tikroning. Lær dem å telle pengenes verdi, mynt for mynt, seddel for seddel.

Når barnet ditt har fått kontroll på mynter og sedler, så er det tid for å lære å telle forskjellige beløp. Du kan for eksempel ta ti papptallerkener og skrive forskjellige beløp på som ’kr 24,50’ eller ’kr 77,00’. Nå skal barna lære å legge riktig pengebeløp på forskjellige papptallerkener.