Hvis du leser dette, så er du sannsynligvis gammel nok til å kjenne på følelsen av å få mynter i lommepenger. Men for barna dine ser verden litt annerledes ut.

Digitale penger erstatter kontanter

I dag er de fleste penger digitale, og tall fra Norges Bank(PDF) viser at stadig flere velger å betale digitalt fremfor å benytte kontanter. Dette har tatt enda mer av etter at Norge koronastengte i mars 2020. Når kontanter forsvinner fra samfunnet, eller om de noen gang kommer til å gjøre det er det dog delte meninger om.

Barna dine skal vokse opp i en verden hvor mynter og sedler spiller en mye mindre rolle enn tidligere. Det å lære barn verdien av penger og økonomi kan derfor bli mer utfordrende:

- Fysiske sedler og mynter er lette å forholde seg til. I takt med at kontantene forsvinner ut av samfunnet kan det være vanskelig å gi barna en forståelse av penger, sier Anne Juel Jørgensen, sjef for Danske Banks læringstiltak for barn og unge.

Det starter med lommepenger

Halvparten av norske foreldre gir lommepenger for å gjøre barna sine økonomisk ansvarlige, viser en YouGov-undersøkelse for Danske Bank. Selv om verden blir mer digitalisert for hver dag som går, vil det fortsatt være viktig for foreldre å lære barna sine om økonomi. Her kan lommepenger være et godt redskap: - Det mest opplagte stedet å begynne er fortsatt lommepenger. Foreldrene kan velge å tenke litt annerledes ved å for eksempel bytte ut sparegrisen med en digital lommepengeløsning. Dette vil fortsatt gi barna en god innsikt i hvor mye de har spart opp, og hvor mye de har brukt. Dette kan også være til hjelp for foreldre som sjeldent har kontanter på seg.

Gi barna digitale lommepenger gjennom lommepenger appen

Kontanter til de yngre barna

Ifølge Karen Lumholt, som er forfatter for to bøker om barneoppdragelse, er digitale penger greit for eldre barn som har et mer utviklet abstraksjonsnivå. Men for å gi de yngste en bedre forståelse anbefaler hun å gi kontanter. Dette gjør det lettere å forstå konseptet penger.

"Kontanter er noe man kan se og ta på. Det er en opplevelse som yngre barn har veldig godt av."Karen Lumholt

Det er også Andreas Lieberoth enig i, som er adjunkt i pedagogisk psykologi. Han anbefaler blant annet at foreldre bruker sparegrisen for å lære barna sine om penger:

- La barna spare opp til en bestemt ting de har drømt om lenge som for eksempel en sparkesykkel. Får barna 20 kroner i lommepenger i uken, så fortell de at hvis de klarer å få 15 tjuekroninger i sparegrisen så er det nok til å kjøpe en sparkesykkel. Det hjelper barna å forstå myntenes verdi.

Gradvis vil barna få en bedre forståelse for større beløp, og kunne forholde seg til digitale penger, spesielt hvis foreldrene hjelper til:

- Barn har ingen forutsetninger for å forstå pengenes verdi med mindre foreldrene lærer de det. Når de begynner på skolen og får en introduksjon til matematikk, begynner de langsomt å forstå mer. Da skjønner de kanskje hvor mye godteri de kan kjøpe for ti kroner, men de kan fortsatt tro at de kan kjøpe alt godteriet i butikken for tusen kroner. Derfor er det viktig å hele tiden hjelpe barna med å forstå penger, så de kontinuerlig utvikler seg, sier Andreas Liebroth.

Om ekspertene:


Karen Lumholt
er journalist og forfatter bak flere bøker om barneoppdragelse og har skrevet boken «Barn skal da jobbe – sånn får du de til å hjelpe til hjemme» fra 2009. Hun holder også foredrag og er rådgiver om barneoppdragelse.

Andreas Lieberoth er adjunkt i pedagogisk psykologi ved Aarhus Universitet og forsker i brukeratferd og barns læring.