Når barnas første mobiltelefon er ladet opp og klar til bruk, kommer det nye utfordringer. For ute i den store digitale verden venter et hav av spennende apper og tjenester som kjemper om å være de beste, men samtidig tjene penger.

Som forbruker skal man forholde seg til en rekke forskjellige betalingsmodeller, som kan være vanskelige å forholde seg til for et utrent barneøyne som ikke har utviklet gode digitale vaner enda. Men hva betyr de forskjellige modellene – og hva skal du og barna være ekstra oppmerksom på for å unngå å bli svindlet på nett?

Freemium-tjenester

Blant de absolutt mest brukte modellene for betaling av software, apper, og tjenester er "freemium"-modellen. Dette er en gratis løsning som man ofte kommer over gjennom apper som man installerer på telefonen sin.

Her er det snakk om en reell og ærlig forretningsmodell som handler om å tilby brukerne en grunnleggende tjeneste gratis. Utenom det vil mange funksjoner være begrenset og kreve betaling for å bli låst opp. Man kan si at appen er delt opp i to deler, en som er gratis og en som koster penger.

 

Noen tjenester bruker en modell hvor brukerne kan ha ett gratis abonnement som til gjengjeld inneholder reklamer. Hvis du går fra "freemium" til abonnentsløsning (premium), forsvinner vanligvis reklamene også.

Andre virksomheter bruker en modell der gratisversjonen kan suppleres med diverse kjøp, som gjør at det kan lønne seg å bruke den betalte versjonen av samme app. Hvis barna ikke er helt klar over at det er ‘ekte penger’ de betaler med, kan det fort løpe løpsk. Ved å øve på sunne digitale vaner og lære barna om digitale penger unngår man unødvendige regninger. 

Det du og dine barn skal være oppmerksom på med Freemium-modellen:

  • Appen kan være designet slik at det er umulig å ikke betale i lengden.
  • Det kan være salg av baner, skins eller noe annet som kan løpe løpsk, og det kan være reklame.
  • Grensen for de gratis tilbudene kan forflytte seg slikt at man mister kritiske funksjoner.

Premium – som abonnent eller engangskjøp

Når du betaler eller abonnerer på en tjeneste, har du valgt en såkalt premium-tjeneste. Vanligvis begynner barna med en gratis versjon av appen eller tjenesten for å teste den ut (freemium). Deretter beveger hun/han seg kanskje mot en premium-utgave der flere features er låst opp, og noen tjenester tilbyr kun en betalingsutgave.

Dette skal du være oppmerksom på ved Premium-modellen:

  • Som med alle andre abonnenter så burde du regelmessig sjekke om det blir brukt nok til at det lønner seg å betale.
  • Det kan være vanskelig å si opp.

Sunne digitale vaner er spesielt viktig i gratis spill

Barn som gamer eller spiller noen av de populære spillene har mest sannsynlig oppdaget at det finnes spill som bruker "freemium"-modellen til sitt ytterste. Her kan de som bruker appen for eksempel kjøpe ekstra "skins" eller andre ekstratjenester som brukerne hele tiden blir eksponert for i spillet.

I teorien er det mulig å spille spillet uten diverse ekstra kjøp, men det kan ligge en del status i bra skins og andre goder. Dette kan fort gå over stokk og stein, når barna ikke ser de digitale lommepengene forlate kontoen. Derfor er digitale vaner veldig viktig i dag. 

Dette skal du og ditt barn være oppmerksom på med gratis spill:

  • Det kan være vanskelig å få en oversikt over hele kostnaden når barna går i gang med spillingen.
  • Noen spill bruker "nudging" for å få brukerne til å bruke mer penger.
    - Dette kan for eksempel være tidsbegrensninger eller begrenset tilbud som bare varer en liten periode.
  • Gruppepress kommer også inn som en viktig faktor her, og kan spille en stor rolle.

Pass på abonnement-fellene

Det er mange måter å få tiltrukket seg nye abonnenter. Noen av disse kreative måtene kan være en gratis prøvepakke, et gavekort, en konkurranse, eller en tjeneste man kan bruke i en gratis prøveperiode. For å få varen, må man taster inn betalingsnummer. Her begynner det allerede å bli trøbbel. Det kan være veldig vanskelig for barn å forstå at man samtidig skriver under på et abonnement. Det er mange tilfeller hvor både barn og voksne oppdager dette i senere tid, og dermed taper en del penger. Med gode digitale vaner, kan man lære barna og spotte disse fellene og unngå dem.

I andre tilfeller kan brukerne glemme å melde seg av abonnementet, og måned etter måned kan gå forbi før du eller ditt barn finner ut at du har betalt hele veien.

Det er ulovlig å ikke tydelig vise at man tegner et abonnement når man melder seg til diverse goder på nett. Men, i praksis kan man vise til en del misbruk av virksomheters varemerker, som gjør at det ser ut som de står bak en konkurranse.

Her kan du møte abonnement-fellene:

  • Supertilbud på sosiale medier og konkurranser, også de som ser ut som de kommer fra en virksomhet du kjenner til.
  • I apper, prøvepakker og spørreskjemaer, hvor du for eksempel får en gave for å abonnere.
Sunne digitale vaner består også av å lære barna at det er okay å spørre voksne om råd og hjelp, selv om det kan være flaut. Det kan også være en god idé å ha barnesikring på de yngste sine telefoner, mens de jobber mot sine gode digitale vaner.

Gode råd

Her er noen gode råd før du slipper barna fri i den digitale verdenen:

  • Logg av App Store, før du gir din mobil eller tablet til barna.
  • Sørg for at du har aktivert passord før man kan gjennomføre et kjøp.
  • Slå av muligheten for å kjøpe apps og muligheten til å kjøpe ekstra ting i appene.
  • Opprett en konto i App Store eller Google Play uten et tilknyttet kredittkort.

Apple og Google har begge laget guider til hvordan du kan sette opp barnas telefon på best mulig måte. Du kan finne Apple's guide her, mens Google's guide ligger her.

Flere råd

Sammen med dine barn, sørg også for følgende:

  • Les alle betingelser og vilkår sammen.
  • Vær ekstra varsom når det er krav om betaling.
  • Sjekk alle feltene som automatisk blir krysset av.
  • Sjekk avsenderen. Hvis du ser et blått eller grått ‘check’ tegn på Instagram eller Facebook siden, så er det en verifisert side som betyr at den er autentisk.
  • Sjekk om det finnes anmeldelser av virksomheten.