Best pris?

 - Det kan være veldig mye å hente på å undersøke markedet. Det er mange som driver med dekksalg nå og det har ekspandert de siste årene. Sjekk priser på internett og ta noen telefoner. Det kan spare deg for mange tusen kroner, sier Møller Johnsen.

Ta et søk på de ulike forhandlerne som finnes i ditt nærområde og blant de som tilbyr kjøp via nett og levering. Husk at medlemskap hos foreninger og forbund, som for eksempel NAF kan gi deg rabatt hos enkelte dekkleverandører.

Broomguiden gir deg oversikt over forhandlere i ditt område

Bruk gjerne plattformer som sammenligner priser for deg, som Prisjakt.no. Her kan du fylle ut ditt registeringsnummer for å finne dekk som passer din bil. De viser deg dimensjonene bilprodusenten anbefaler. Pass på at bilen din kan ha blitt utstyr med andre felger, og at de kan bære flere forskjellige dekkdimensjoner. På enkelte modeller kan produktspekteret være noe mangelfullt, så du bør ta noen telefoner til dekkforhandlene i tillegg til å sjekke sammenligningsplattformen.

Kjøpe nå eller vente?

Dersom du ser at vinterdekkene holder i én sesong til, kan det være lurt å vente til våren med å kjøpe nye, da er det ofte bedre priser. Utfordringen er at de kanskje ikke har din dimensjon inne på lager. Hvis du har litt ukurant dekkdimensjon, så kan det være en liten risiko å satse på å kjøpe mellom sesongene.

Koden på dekkets sidevegg viser når dekket ble produsert. Dette ble produsert i uke 8 i 2018.


Sjekk om de holder en sesong til 

Det alle kjenner til at man bør sjekke er slitasje og mønsterdybde. For vinterdekk skal det være minimum 3 millimeter, og 1,6 millimeter på sommerdekk. 
Vegard Møller Johnsen, redaksjonssjef i bilmagasinet Broom, anbefaler at du har bedre mønsterdybde enn det anbefalte, fordi det vil påvirke kjøreegenskapene veldig mye. – Så er det viktig å huske på at det er den delen som er mest slitt som gjelder. Hvis dekket totalt sett ser fint ut, men er helt slitt på kanten så er dekket ferdig, sier han.

Gummi er ferskvare

Det folk kanskje ikke kjenner så godt til er det med alder. Gummi er en ferskvare og blir forringet. Det som ser mykt og fint ut i starten kan bli hardere med tiden, og da mister du de egenskapene dekket har i utgangspunktet. 
- Hvis dekket er 8 år eller mer bør du vurdere å bytte uansett, sier Møller Johnsen. 

For å finne ut hvor gamle dekkene dine er, kan du se på forsiden av dekkene. Hvis du ser litt nærmere etter, finner du en firesifret kode på dekksiden. Denne angir hvilken uke og år dekket er produsert i. For eksempel vil 4214 bety uke 42 i 2014.

Sjekk tester

Det alltid bør gjøre når du skal kjøpe dekk, er å sjekke tester. Hvilke egenskaper har dette dekket fått gode karakterer på. Mange er selvsagt opptatte av sikkerhet og ser hvilke dekk som har fått gode score her. Andre viktig punkt for mange er dekkstøy og rullemotstand. Spesielt elbil-eiere bør sjekke at dekket gir god score på rullemotstand, da elbiler trenger egne dekk for å få best mulig rekkevidde.

10 tips og råd ved dekkskift

  • Kontroller dekkets mønsterdybde: sommerdekk skal ha minimum 1,6 mm mønsterdybde. MERK: Kjører du fortsatt med vinterdekk er kravet til mønsterdybde 3 mm.
  • Husk at dette er minstemålet. Begynner du å nærme deg grensen, bør du vurdere å skifte.
  • Kontroller dekkets alder: skift ut hvis det er ti år eller eldre.
  • Kontroller monteringsretningen: se etter en pil som viser eventuell rulleretning framover på den sideveggen som vender ut.
  • Plasser bilen flatt og bruk riktige jekkepunkter. Ligg ALDRI under en bil som står på jekken.
  • Løsne hjulmutterne litt før du jekker opp bilen.
  • Stram til hjulmutterne en siste gang etter at du har senket bilen ned fra jekken.
  • Trekk til bolter og muttere, men ikke så hardt at du hopper på nøkkelen.
  • Kjør og sjekk lufttrykket med en gang, så sparer du både dekk og drivstoff.
  • Ettertrekk hjulmutterne etter 5-10 mil.
  • Lagre vinterdekkene tørt, mørkt og kjølig.

Kilde: Michelin