Del

Kjøper dyrere elektronikk enn tidligere

Vi kjøper mindre men dyrere elektronikk, viser årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen. – Beviser at vi er villige til å betale mer for riktig vare, sier forbrukerøkonom.

Da Stiftelsen Elektronikkbransjen la frem sine tall for året 2018 viser trendene at TVene blir større, vi kjøper færre, men dyrere mobiltelefoner og legger mer penger når vi skal handle hvitevarer.

063173fa-00090252-e7946831
— Vi lever vi en mer digital verden nå som gjør at vi er villig til å bruke mer penger på å ha det rette utstyret.

 

Cecilie Tvetenstrand
Forbrukerøkonom

- Det har nok en sammenheng med at nordmenn har og har hatt god økonomi de siste årene. I tillegg har elektronikkbransjen vært flinke til å tilpasse utvikling på produktene i forhold til hva som etterspørres. For eksempel smart-tver som man kan gå inn på nettjenester også gjennom TVen. Så lever vi en mer digital verden nå som gjør at vi er villig til å bruke mer penger på å ha det rette utstyret til å leve i den verdenen, sier Cecilie Tvetenstrand, forbrukerøkonom i Danske Bank.

Selv om antallet solgte TVer falt i 2018, øker likevel totalomsetningen. Statistikken viser at vi stadig kjøper større TVer, samtidig som at andelen TVer med 4K-oppløsingen endte på hele 89 prosent av markedet. 

- Det beviser at vi er villige til å betale mer for riktig vare og at vi er mer opptatte av kvalitet foran kvantitet, sier Tvetenstrand.

Det samme kan man si med mobiltelefoner, hvor statistikken viser at vi kjøper færre, men dyrere telefoner. 

- Mobiltelefonen er fortsatt populær. Vi kjøper litt færre telefoner med 1,8 millioner i 2018, men vi bruker samtidig mer penger på mobiltelefoner sammenlignet med tidligere år, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef for Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Forbrukerøkonom Tvetenstrand tror dette henger sammen med at de fleste toppmodeller nå koster mye mer enn før. – Da må forbrukerne også tenke gjennom hvor ofte de skal bytte telefon, og da er det naturlig at salget vil gå ned i antall mens omsetningen øker ettersom prisen har steget så mye, sier hun.

Hot

  • Trådløse hodetelefoner
  • Smartklokker
  • Kjøkkenutstyr
  • Actionkamera
  • Digitale assistenter

Not

  • Kaffekapselmaskiner
  • Kompaktkamera
  • Digital video

Det største fallet finner man i kategorien lyd og bilde, hvor nedgangen i salget av kompaktkamera har størst skyld. Antall kompaktkamera faller fra 37 000 enheter i 2017 til 20 000 enheter i 2018. 

Til tross for dette fallet, øker salget av actionkamera som går opp med nesten ti prosent fra 41 000 til 45 000 enheter. I tillegg viser bildestatistikken at nordmenn fortsetter å bruke penger på å få bildene sine på fysiske formater. I 2018 ble det kjøpt fotobøker, bildekalendere og -dekorasjon til 362 millioner kroner, som er en økning på to prosent fra 2017.

Andre har også lest: