Del

Pass opp - denne svindelen øker

Svindlerne fortsetter å finne metoder for å loppe deg for penger. Nå er det rapportert inn en økning i to typer svindelforsøk.

- Det er svært viktig å passe på sine egne personopplysninger og være ekstra varsom, sier svindelrådgiver i Danske Bank, Ingrid Grav.

Hun jobber daglig med å bistå kunder som blir svindlet av personer med uærlige hensikter. Hvordan de går frem varierer mye, men nå er det spesielt to tilfeller som går igjen ofte.

- Vær varsom på hva du signerer med din BankID


Ingrid Grav
Svindelrådgiver
Danske Bank Norge

Pass på din BankID

Vi opplever nå for tiden at svindlere ringer både kunder og ikke-kunder og utgir seg for å være fra Danske Bank. Disse personene vil ofte snakke med deg om boliglån, og vil oppfordre til at du gir fra deg personopplysninger som for eksempel kortnumrene dine.

- Vi i Danske Bank vil aldri ringe noen og proaktivt be om at kunden oppgir slik informasjon. Hvis du opplever dette, er det et svindelforsøk, sier Grav.

En annen gjenganger for tiden er en svindelmetode som forsøker å få deg til å skrive under med din BankID.

- Vi opplever nå at kunder blir svindlet av en aktør som utgir seg for å være Posten, og de oppfordrer kundene til å gå inn og betale en liten sum for at en forsendelse skal bli sendt eller mottatt, sier Grav.

Slik fungerer Posten-svindelen

 

  1. Man får en mail fra noen som utgir seg for å være Posten. I mailen er det en lenke man må klikke på for å betale en utestående sum (ofte rundt 20kr) for å kunne motta, eller sende en pakke.

  2. Hvis man trykker på «betal», så kommer man inn på en ekstern nettside hvor man blir bedt om å legge til betalingsinformasjon. Signering med BankID.

  3. Før man signerer med BankID, vil beløpet endre seg fra 20kr til en mye større sum, ofte rundt 20.000kr, samtidig som at bedriftsnavnet du betaler til vil endre seg til noe ukjent.
- Det er svært viktig å alltid være varsom på hva du signerer med din BankID. I dette tilfellet kan man enkelt tape 20.000 kroner hvis man ikke er forsiktig nok, advarer svindelrådgiveren.

- Hva bør man gjøre dersom man har gått i fella?

- Sperr kortet ditt umiddelbart, ettersom du har lagt inn din betalingsinformasjon på en usikker nettside. Så bør du ta kontakt med banken, råder Ingrid Grav.

Gode råd til hvordan man kan beskytte seg fra digital svindel:

Vær oppmerksom når du klikker på lenker eller vedlagte filer

  • Vær på vakt mot e-poster og sms-er der du skal klikke på lenker eller vedlagte filer
  • Vær spesielt på vakt mot e-poster fra personer du ikke kjenner og fra banker og andre offisielle avsendere

Ikke del personlig informasjon med andre

  • Del aldri personlige data som personnummer, kontonummer, kortopplysninger osv.
  • Svar aldri på e-poster, telefonoppringinger eller sms-er der du må oppgi personlige data. 
  • Ikke ta bilder av passord og kodelister – bruk i stedet et autorisert passordbehandlingsverktøy

For flere gode råd om hvordan å unngå å bli svindlet – sjekk vår Keep It Safe-side.