Evaluer dine vekstinitiativ

Når du har tatt skrittet videre for å skape vekst i din bedrift, er det viktig å evaluere innsatsen som er lagt ned. Les våre tips til hvordan du sikrer at bedriften får mest mulig ut av innsatsen som er lagt ned.

  • 1. Samle nødvendig informasjon

    1. Samle nødvendig informasjon

    Enhver god analyse er basert på riktig informasjon. I denne sammenheng betyr det at du bør samle alle data som er relevant for dine vekstinitiativ.

    Dette kan for eksempel være din plan for vekst og ditt budsjett, faktiske resultater og relevante tilbakemeldinger fra ansatte, kunder eller samarbeidspartnere. Det gir deg et godt grunnlag for å gjøre en evaluering.

  • 2. Evaluering

    2. Evaluering

    Når informasjonen er samlet, starter evalueringen. Her er noen punkter du kan bruke som grunnlag for evalueringen:

    - Hvordan passer virkeligheten med planene?
    - Holdt budsjettene?
    - Var du god nok til å gjennomføre planen?
    - Hva kunne vært bedre?
    - Hva har din bedrift lært av prosessen?

  • 3. Se fremover

    3. Se fremover

    Basert på evalueringen er det på tide å se fremover. Hvilke tiltak bør fortsette, hvilke bør stoppes, og bør du vurdere nye tiltak?

    Her kan det være lurt å se på det du gjorde i vekstplanen og vurdere om det er verdt å gjennomføre noen av de mulighetene du ikke benyttet deg av.

Danske Bank tilbyr denne veiledningen for generell rådgiving vedrørende ulike prosesser bedrifter ofte går gjennom på forskjellige tidspunkt. Denne veiledningen skal ikke anses som juridisk eller forretningsmessig rådgiving. Danske Bank påtar seg ikke ansvar for eventuelle beslutninger eller tap foretatt på grunnlag av innholdet i veiledningen. Ønsker du mer spesifikk informasjon rundt prosessen du leser om, anbefaler vi å deg å søke profesjonell bistand.

Andre har også lest