Det tok ikke lang tid etter at koronaviruset virkelig slo til i Norge før de første svindelforsøkene ble registrert. Mange med uærlige hensikter har benyttet behovet i befolkningen etter smittevernsutstyr.
Svindlere har blant annet laget falske nettsider hvor de får folk til å tro at de kan få kjøpt munnbind og annet utstyr, som viser seg å kun være et virkemiddel til å loppe forbrukerne for penger.
- Dette er på ingen måte et nytt fenomen at svindlere finner på nye metoder og utnytter en usikker og vanskelig situasjon for folk, sier svindelrådgiver i Danske Bank, Ingrid Grav.
Hun påpeker imidlertid at banken ikke har sett en markant økning i antall rapporterte svindelforsøk de siste månedene, men at de likevel er godt kjent med de vanligste metodene som florerer nå for tiden.
«- Jeg er fra helsevesenet»
Nå er det imidlertid en ny type koronasvindel som har blitt populær. Svindlere ringer eller sender SMS til privatpersoner og utgir seg for å være fra helsemyndighetene, og vil tilby en koronatest som blir sendt hjem til deg, dersom du oppgir kort- og/eller kontoinformasjonen din.
Dette vil aldri noen norsk helsemyndighet gjøre, ettersom all testing i Norge er gratis.
- Aldri gi fra deg personlige kort- eller konto-opplysninger dersom noen kontakter deg proaktivt og ber om det. Dette er det beste rådet for å unngå å bli svindlet, sier Grav.
Svindlere kan benytte seg av en metode som kalles «spoofing», som gjør at telefonnummeret deres kan etterligne en hvilken som helst troverdig avsender. Dette er en av grunnene til at du skal være skeptisk til alle som aktivt oppsøker deg og ber om betalingsinformasjon.
Sperr kort og ta kontakt med banken
- Hvis du blir kontaktet på SMS med slike oppfordringer, uansett avsender, skal du ikke trykke på linker eller svare på den, sier Grav, og fortsetter:
- Tar de kontakt på telefon, legg på umiddelbart. Ikke gå inn i en diskusjon med det du tror er en svindler, fordi det er ingenting å vinne på det.
Konsekvensene av å gi fra seg kort- og kontoinformasjon kan bli store. Det betyr i praksis at svindleren vil ha full kontroll over kortet ditt og kan tappe det for penger og stikke av.
Hva bør en som mistenker at han/hun har blitt svindlet gjøre?
- For det første må du inn i nett- eller mobilbanken og sperre kortet ditt så snart du ser noen ukjente transaksjoner. Deretter må du ta kontakt med banken, så skal vi bistå så godt vi kan, sier Ingrid Grav.
Svindlere har blant annet laget falske nettsider hvor de får folk til å tro at de kan få kjøpt munnbind og annet utstyr, som viser seg å kun være et virkemiddel til å loppe forbrukerne for penger.
- Dette er på ingen måte et nytt fenomen at svindlere finner på nye metoder og utnytter en usikker og vanskelig situasjon for folk, sier svindelrådgiver i Danske Bank, Ingrid Grav.
Hun påpeker imidlertid at banken ikke har sett en markant økning i antall rapporterte svindelforsøk de siste månedene, men at de likevel er godt kjent med de vanligste metodene som florerer nå for tiden.
- Aldri gi fra deg personlige kort- eller konto-opplysninger dersom noen kontakter deg proaktivt og ber om det.
Ingrid Grav
Svindelrådgiver
Danske Bank Norge
«- Jeg er fra helsevesenet»
Nå er det imidlertid en ny type koronasvindel som har blitt populær. Svindlere ringer eller sender SMS til privatpersoner og utgir seg for å være fra helsemyndighetene, og vil tilby en koronatest som blir sendt hjem til deg, dersom du oppgir kort- og/eller kontoinformasjonen din.Dette vil aldri noen norsk helsemyndighet gjøre, ettersom all testing i Norge er gratis.
- Aldri gi fra deg personlige kort- eller konto-opplysninger dersom noen kontakter deg proaktivt og ber om det. Dette er det beste rådet for å unngå å bli svindlet, sier Grav.
Svindlere kan benytte seg av en metode som kalles «spoofing», som gjør at telefonnummeret deres kan etterligne en hvilken som helst troverdig avsender. Dette er en av grunnene til at du skal være skeptisk til alle som aktivt oppsøker deg og ber om betalingsinformasjon.
Slik kan du beskytte deg mot svindel
- Aldri gi fra deg kort- og kontoinformasjon dersom noen proaktivt oppsøker dette.
- Ikke trykk på mistenkelige lenker, i verken SMS, mail, eller andre kanaler.
- Legg på umiddelbart hvis du mistenker at du er blitt oppringt av en svindler. Blokker nummeret.
Sperr kort og ta kontakt med banken
- Hvis du blir kontaktet på SMS med slike oppfordringer, uansett avsender, skal du ikke trykke på linker eller svare på den, sier Grav, og fortsetter:- Tar de kontakt på telefon, legg på umiddelbart. Ikke gå inn i en diskusjon med det du tror er en svindler, fordi det er ingenting å vinne på det.
Konsekvensene av å gi fra seg kort- og kontoinformasjon kan bli store. Det betyr i praksis at svindleren vil ha full kontroll over kortet ditt og kan tappe det for penger og stikke av.
Hva bør en som mistenker at han/hun har blitt svindlet gjøre?
- For det første må du inn i nett- eller mobilbanken og sperre kortet ditt så snart du ser noen ukjente transaksjoner. Deretter må du ta kontakt med banken, så skal vi bistå så godt vi kan, sier Ingrid Grav.