Du må alltid reagere med det samme hvis du er blitt utsatt for svindel. Det gjelder også selv om du bare har en mistanke.

Hvordan kan du gjenkjenne en falsk e-post eller sms?

Mange e-poster og sms-er er upersonlige og begynner som regel med for eksempel "Kjære kunde" i stedet for navnet ditt.

Falske e-poster har ofte små avvik i avsenderens domenenavn. I stedet for danskebank.no kan det for eksempel stå danskkebank.no eller danskebank.cn.

I sms-er kan det også være avvik i avsenderens navn, og mange ganger er lenkene uforståelige eller forkortet som i "bit.ly". Dyktige svindlere kan likevel "spoofe" meldingene, slik at de kan sende en falsk e-post eller sms med et tilsynelatende helt riktig domenenavn.

Har du mottatt en falsk e-post eller sms?

  • Slett e-posten eller sms-en uten å svare på den.
  • Ikke trykk på noen lenker.
  • Videresend aldri personlige opplysninger.

Hvis e-posten eller sms-en bruker Danske Bank som avsender eller ser ut til å komme fra Danske Bank, kan du svært gjerne anmelde misbruket.

Det gjør du ved å videresende e-posten eller et skjermbilde av sms-en til: falskpost@danskebank.no

Vær oppmerksom på

Danske Bank vil aldri kontakte deg uoppfordret på e-post eller sms og be om dine personlige opplysninger.