Ingrid Grav | Svindeljeger Danske Bank Norge

Hvis noe virker for godt til å være sant, er det sannsynligvis det! Hvilke svindeltrender gjelder egentlig nå, og hvordan kan du unngå å bli lurt? Vi har tatt en prat med Ingrid Grav, svindeljeger i Danske Bank.

En digital hverdag

Etter pandemien har den digitale utviklingen skutt i været. Digitale verktøy er ikke bare noe vi er blitt vant til, men også noe du må ha for å være en del av samfunnet. Jobb, regningsbetaling, matkjøp og klær, avkobling, sjekk av skatt, avtaleinngåelser, holde kontakten med venner og kjente, finne nye bekjente – alt dette skjer i dag digitalt. Men jo mer digitale vi blir, jo større handlingsrom får de kriminelle.

- Det norske samfunnet kjennetegnes i stor grad av trygghet. Vi har mye tillit til både folk og selskap vi er i kontakt med, noe som i utgangspunktet er veldig positivt, sier Ingrid. Utfordringen er at kriminelle misbruker denne tilliten.

Falsk trygghet

De siste årene har phishing skutt i været. Altså, falske e-poster som prøver å lure deg til å dele personlige, økonomiske eller sikkerhetsrelaterte detaljer. Det samme skjer via tekstmelding, såkalt smishing, eller svindel-SMS. Dette kan for eksempel være en melding om at du har betalt for mye til telefonoperatøren, du må betale gebyr for å motta en pakke i posten, du har utestående faktura som må betales eller lignende. - Kriminelle høres ofte profesjonelle ut og skaper en falsk følelse av trygghet, forteller Ingrid.

Felles for alle er at du blir henvist til en lenke hvor du blir bedt om å oppgi personlig informasjon. Denne informasjonen blir så brukt av kriminelle til å for eksempel logge seg inn i din nettbank eller bruke ditt kortnummer til å stjele pengene dine.

Hvem svindles og hvorfor?

- Svindelforsøk er ikke noe nytt, og de fleste kan triksene for å ikke gå i fella. Likevel ser vi forsøk på flere titalls millioner kroner årlig relatert til bare denne svindelmetoden. Det treffer folk i alle aldre og det handler ikke om å være mindre smart eller uvitende, forteller Ingrid.

Tidspunktet for når du mottar den falske meldingen, kombinert med hvordan du har det i akkurat det sekundet, har mye å si for hvordan man håndterer den.

Mange som utsettes for svindel sier at de «skulle bare fikse det kjapt». Er du stressa, sliten, distrahert, har dårlig tid eller en dårlig dag, vil det være mer sannsynlig at du faller for et svindelforsøk.

Hvordan unngå å bli svindlet?

- Å se på avsender og språket i meldinger du mottar er fortsatt gode tips for mange svindelforsøk, sier Ingrid, men det er ikke lenger nok.

- Ofte er det ingen skrivefeil, språket er troverdig og avsenders adresse eller nummer er riktig. Fremover forventer vi også at svindelforsøkene blir enda bedre, ved hjelp av kunstig intelligens og chatboter som ChatGPT. Disse forenkler innhenting av informasjon, samt muliggjør mer troverdige svindelforsøk.

Ingrid avslutter med sine topp 3 tips for å unngå svindel:
  • Ta deg god tid, selv i en hektisk hverdag.
  • Ikke klikk på lenker som er sendt uoppfordret. Gå direkte til brukerstedets nettside for å undersøke om innholdet i eposten kan være korrekt. Det samme gjelder for svindelforsøk via telefon og sms.
  • Kontroller alltid beløp, brukersted og valuta før du godkjenner en betaling med BankID/SMS.

Advarer i felles kampanje

Som følge av at stadig flere utsettes for svindel har vi sammen med DNB, Nordea og politiet laget en preventiv kampanje om moderne svindel. Formålet er å bevisstgjøre publikum på metodene som brukes, samt komme med tips til hvordan du skal unngå svindel og hva du bør gjøre dersom du blir svindlet.

Filmene nedenfor brukes i kampanjen og beskriver noen av de vanligste svindelmetodene.
f8675df7-079d-4001-8787-6263e10f3aa7
11ca04e9-05f5-4c6c-908d-680dda465a30