Bærekraft møter innovasjon

Restprodukter fra sau ble millionbedrift

LanoPro oppdaget et unikt marked for fett fra saueull – nå tjener de store penger. Her er gründerens og Danske Bank-rådgiverens beste tips til små bedrifter.

LanoPro oppdaget et unikt marked for fett fra saueull – nå tjener de store penger. Her er gründerens og Danske Bank-rådgiverens beste tips til små bedrifter.

I et lagerbygg i Borre i Horten holder det til et aldri så lite norsk bedriftseventyr. LanoPro ble stiftet i 2006 og er nå en millionbedrift med fire ansatte som leverer smørefett til blant annet skip og oljerigger over hele kloden.

Satsing på bedriftsmarkedet

LanoPro har vært kunde hos Danske Bank siden 2009, og selv om de i internasjonal målestokk er en liten bedrift, har de alltid følt seg godt ivaretatt. – I starten handlet det om å ha en nettbank som kunne håndtere valuta på en god måte, sier Frands P. Frandsen, daglig leder i LanoPro.

- Men etter at vi kom i vekstfasen har vi fått nye behov, som for eksempel en finansieringsløsning som passer vår butikk. Vi har også fått eksepsjonelt god oppfølging fra kunderådgiveren vår, som er genuint interessert i oss. I tillegg nevner Frandsen at de har fått uvurderlig hjelp fra Danske Bank til å dempe valutarisiko. Det innebærer blant annet å sette opp forsyningskjeden og å kunne kjøpe og selge i samme valuta.

-Vi har hatt et veldig godt samarbeid helt fra starten, sier Øyvind Skaldebø, kunderådgiver i Danske Bank.

Han er en del av Danske Banks styrkede satsing på bedriftsmarkedet etter at personmarkedet ble solgt tidligere i år.

- Da LanoPro for alvor begynte å vokse, fikk de også mer komplekse behov hvor vi kunne bistå med vår kompetanse. Vi har flere tunge fagmiljøer hos oss som arbeider tett for å kunne gi kundene våre den beste hjelpen i markedet.

Les mer om Danske Bank sitt tilbud til små bedrifter

Kontakt oss for rådgivning

LANOPRO-TEAMET: Produktssjef Bernard Homledal (t.v.), kunderådgiver fra Danske Bank Øyvind Skaldebø, daglig leder Frands P. Frandsen (midten) og leder forretningsutvikling Henrik Breddam.


Forutså et stort marked

LanoPros aller viktigste leverandør har fire bein, fire mager og hjerne på størrelse med en knyttneve.

En viktig ingrediens i teknologien til bedriften er nemlig lanolin og utvinnes fra saueull.

- Lanolin er fettet i saueullen og kan brukes til mye forskjellig. Du finner det blant annet i en del kosmetikk, sier Frandsen.

De fleste kundene til LanoPro befinner seg til sjøs, men bedriften er på ingen måte de første til å anvende lanolin på sjøfartøy. Ifølge Frandsen brukte visstnok vikingene det allerede på 800-tallet til å impregnere skipene sine.

- Lanolin har alltid vært et overskuddsmateriale og er relativt rimelig. Vi unngår de aller groveste lanolin-gradene i produktene våre fordi de har en sjenerende lukt. Istedet bruker vi industri-grader med unik smøreevne til å beskytte kostbart utstyr i maritim og offshore virksomhet. Og best av alt – det er en naturlig råvare som er bra for miljøet.

Det hele startet i 2006 med en stor tro på det grønne skiftet og viktigheten av bærekraftige alternativer til sjøs.

- Vi leste en del om forurensning av havet og tenkte at her vil det nok dukke opp et marked for mer miljøvennlige produkter. Og jammen fikk vi ikke rett.

Les mer om hva Danske Bank tilbyr selskaper i vekst

Tikker av alle boksene

Frandsen trekker frem særlig én hendelse som gjorde at selskapet for alvor kunne hevde seg i det amerikanske markedet.

I 2013 vedtok nemlig EPA (Environmental Protection Agency) i USA strengere miljømessige krav til smørefettet som brukes på skip som anløper amerikanske havner.

Og det høres jo ut som en jobb for LanoPro.

- LanoPro krysser av alle boksene for det som kreves av EPA. Vi leverer et kvalitetsprodukt som er bra for miljøet og helsemessig forsvarlig å jobbe med, sier Frandsen før Skaldebø legger til:

- Jeg er overbevist om at selskapet kommer til å vokse videre inn i fremtiden og fortsette å ta andeler i Norge og i utlandet. Samtidig har det vært viktig for LanoPro å holde fokus og ikke falle for fristelsen med å gå for bredt ut. Ifølge Frandsen er det først nå, etter nesten 18 års drift, at selskapet er modent nok til å eksempelvis gå løs på markedet for understellsbehandling av biler.

- Én ting er at vi får kunder, men vi klarer også å beholde dem. Det tror jeg er fordi de er fornøyde med både produktene og kundeservicen, og at de opplever oss som en kvalitetsleverandør.

LAGER OG PRODUKSJON: Et av lagrene til LanoPro ligger ved Horten. Her produserer de flere av produktene sine.

Tre gode tips til startups

God økonomi

Sørg for å ha en solid plan for tilstrekkelig likviditet. Vekst krever investering og det er viktig å sikre at selskapet har tilstrekkelig kapital til å dekke både forventede og uforutsette utgifter. Vær forberedt på at du som eier må låne inn til selskapet i perioder.

Fokuser på kjernevirksomheten

Identifiser hva som fungerer best for din bedrift og hva kundene verdsetter høyest. Skaler opp disse aspektene av virksomheten først.

I LanoPros tilfelle var det viktig å ikke undervurdere betydningen av logistikk, men å sørge for å ha gode logistikkløsninger og god vareflyt før de ekspanderte.

Vær tålmodig

Det vil sannsynligvis koste tre ganger så mye og ta tre ganger så lang tid som du tror. Men ikke gi deg – selv om du kommer fra lille Norge, kan du fortsatt være konkurransedyktig.

Hanker inn bjellesauer

De siste årene har selskapet i Borre opparbeidet seg et internasjonalt marked med en kundeliste som strekker seg fra Singapore i øst til Houston i vest.

- Vi er en liten fisk i en stor dam. Da er det ekstra gøy når vi klarer å hanke inn de store internasjonale kundene – eller bjellesauer som vi kaller dem, sier Frandsen. Frandsen får støtte fra kunderådgiveren i Danske Bank:

- De er veldig profesjonelle og produserer og leverer produkter innenfor mange bransjer, blant annet innen fornybar energi, sier Skaldebø og gir et siste råd:

- Som en bedrift i vekst er det viktig at dere beholder den sterke kulturen og identiteten som har vært fortrinnet deres. Når bedriften vokser og alt blir mer komplekst, er det uvurderlig at alle har samme visjon.

Skal du starte bedrift?
Kontakt oss for rådgivning

Produsert av Scibsted Partnerstudio for Danske Bank.

Les flere kundehistorier


Få alle fordelene i dag. Bli kunde i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.