Konsekvenser av datasvindel

Hvis din bedrift rammes av datasvindel kan det få alvorlige konsekvenser. I verste fall kan et angrep bli så omfattende og dyrt at det kan true bedriftens eksistens.

Statistikken snakker sitt tydelige språk: Antall anmeldte saker om datasvindel mot bedrifter stiger år for år, og svindelen rammer bedrifter i alle størrelser. Det finnes ikke noe konkret tall for hvor mange bedrifter det går ut over. Noen saker blir aldri anmeldt, og noen bedrifter oppdager aldri at de har vært utsatt for eksempel for et hackerangrep.

Det er mange hendelser med datasvindel som ikke direkte har et økonomisk motiv, men hvor formålet for datasvindlere er å målrettet gå inn for å stjele personopplysninger, forretningshemmeligheter og annen viktig forretningsinformasjon som kan selges til tredjeparter eller brukes til utpressing.

Uansett hva motivet er, kan det få store konsekvenser for bedriften å bli utsatt for datasvindel. Ut over økonomisk tap eller tap av data kan den daglige driften påvirkes i en periode, og det kan være nødvendig å gjenopprette IT-systemene.


Forsikring med økonomiske tap

Hvis datasvindlere først får tilgang til kontoene dine eller har lokket deg til å overføre penger, er det som regel vanskelig å få gjort noe med det. Her må du være oppmerksom på at banken i utgangspunktet ikke dekker tyveri fra bedriftskontoer. Det er derfor viktig at du undersøker om bedriftsforsikringen dekker tap knyttet til datasvindel.


Mistede data

Noen former for datasvindel medfører at du kan bli avskåret fra tilgang til dataene dine, at dataene blir stjålet eller at du mister dataene permanent. Det betyr at du kan oppleve en periode uten den normale tilgangen til økonomisystemer, informasjon om ordrer som er i kraft, produksjonsdata, osv. Det kan også få alvorlige følger på sikt om du mister viktige data om produktutvikling, research, forskning og immateriell eiendom. Derfor anbefaler vi at du tar sikkerhetskopier med jevne mellomrom, og at sikkerhetskopierte data lagres på et frakoblet medium og i sikre omgivelser.

 

Konsekvenser for omdømme

Spesielt kan større selskaper oppleve at saker med datasvindel påvirker omdømmet og får negative konsekvenser på kundesiden. Frykten for dårlig omtale er også en av årsakene til at noen selskaper ikke anmelder datasvindel.

Få alle fordelene i dag. Bli kunde i Danske Bank.