BankID
For å logge inn i Nettbank bedrift trenger du en BankID.Den består av følgende: Fødsels-og personnummer., engangs-kode fra kodeenhet og personlig passord.
Kodeenhet
Kodeenhet får du utstedt av banken din. Hos oss kan du velge mellom kodebrikke eller MobilID som kodeenhet. Kontakt oss på telefon 987 08540 så hjelper vi deg med dette.
-
Bestill BankID
For å logge på Nettbank Bedrift må du ha BankID. Har du allerede en kodegenerator (ActivCard), kan du bestille BankID ved å klikke på menyvalget "Bestill BankID" i innloggingsbildet til Nettbank.
For å bestille BankID skal du:
Klikk på menyvalget "Bestill BankID" i menyen til høyre.
Tast inn ditt fødselsnummer og kode fra din kodegenerator fra Danske Bank.
Når bestillingen er gjennomført får du et nytt passord tilsendt. Dette passordet skal endres første gang du bruker din BankID. -
Glemt passordet til BankID
Danske Bank kjenner ikke ditt passord. Har du glemt passordet, kan du bestille nytt passord under menyvalget "Glemt BankID passord" på innloggingssiden til nettbanken.
Nytt passord bestiller du ved å- klikk på menyvalget "Glemt BankID passord" i menyen til høyre
- tast inn ditt fødselsnummer og kode fra din kodegenerator.
Når bestillingen er gjennomført får du et nytt passord tilsendt. Dette passordet skal endres første gang du benytter din BankID.
-
Endring av passord
Du har mulighet til å endre ditt passord hver gang du benytter din BankID.
Når du logger inn i nettbank vil du i inloggningsbildet se en meny-knapp oppe til høyre i innloggingsbildet. Trykk på denne, og velg "endre passord". Følg anvisningene på skjermen.
Danske Bank kjenner ikke passordet til din BankID.
-
Blokkert BankID
Din BankID blir blokkert, hvis du taster feil passord 5 ganger.
Danske Bank kjenner ikke ditt passord. For å oppheve blokkeringen kan du bestille nytt passord under menyvalget "Glemt BankID passord" på innloggingssiden til Nettbank.
Nytt passord bestiller du ved å- klikk på menyvalget "Glemt BankID passord" i menyen til høyre
- tast inn ditt fødselsnummer og kode fra ditt sikkerhetskort.
Når bestillingen er gjennomført får du et nytt passord tilsendt. Dette passordet skal endres første gang du benytter din BankID.
-
Sperring av BankID
Hvis du ønsker å sperre din BankID, kan du sperre den via nettbanken:
- Velg "BankID" i menyoversikten i nettbanken.
- Klikk på navigasjonspilen i BankID-oversikten og velg "Vis detaljer"
- Klikk på knappen "Sperr BankID ".
Dersom du har sperret din BankID må du opprette et nytt personlig passord.
- Klikk på logg inn i nettbank.
- Klikk "Glemt BankID passord".
- Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg 'Logg inn'.
- Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
- Kryss av for at du har mottatt passord og trykk 'Logg inn i Danske Nettbank'.
- Når du har gjennomført prosessen vil du kunne benytte din BankID igjen.
NB! Har du BankID fra annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den, for å få hjelp til å bestille ny.
-
BankID fra annen bank
Du kan logge på med BankID fra annen bank.
Har du nettbank, kan du logge på og benytte nettbanken med BankID fra andre banker.
-
BID-feilmelding
Du kan få forskjellige BID-feil ved innlogging til nettbank med BankID. Velg den løsningen som passer til det nummeret BID-feilen her:
BID-2031 / 2033 / 20b0
Disse meldingene kommer som resultat av en kommunikasjonsfeil som kan oppstå av ulike grunner. Feilen kan ligge i din pc, nettleser, modem, router eller hos din internettleverandør.
For å løse problemet kan du forsøke følgende:- Rens din nettleser.
- Trekk ut stømmen på modemet/routeren og start på nytt.
- Sitter du på et jobbnettverk og bruker Internet Explorer 10 eller 11 må danskebank.no og bankid.no legges til i trusted sites. Dette gjøres som regel av IT-ansvarlig.
- Du kan bruke en annen nettleser.
- Benytt annet nettverk eller hotspot.
BID-9403
Dersom du har tastet feil sikkerhetskode for mange ganger vil ditt sikkerhetskort bli sperret og du får denne feilmeldingen ved innlogging. Vennligst ta kontakt med vårt kundesenter på 987 01 007 slik at vi kan oppheve sperringen.