Bankkort

Et kort til hverdager og reiser.

  • Internasjonalt betalingskort
  • Kjøp belastes kontoen med en gang 
  • Kontaktløs betaling
  • Billigere og sikrere enn å forhåndskjøpe valuta

Bankkort er et kombinert betalingskort med både BankAxept og MasterCard. Det betyr at kortet kan benyttes både i Norge og i utlandet.

Bankkort får du tilgang til gjennom våre kundeprogram. Når du bestiller et kundeprogram, får du alltid et bankkort tilsendt. Bankkort Barn og Bankkort Ungdom kan bestilles sammen med en Cashkonto.

Trenger du legitimasjon med bilde, kan du bestille et bankkort via en av våre filialer.

 

Les mer/bestill kundeprogram inklusiv bankkort

Bankkort

Fakta

  • Kort med saldokontroll

    Kort med saldokontroll

    Når bankkortet brukes, blir det kontrollert at det er nok penger på kontoen. Dette betyr at du ikke kan kjøpe for mer enn det som står på kontoen. Når du betaler med kortet, blir beløpet belastet konto samme dag eller noen få dager etter.

    Før beløpet blir belastet konto, kan du se at kjøpet står med status "Venter". Dette gjør at du til enhver tid har en god oversikt over bruken av kortet, og dermed kontroll på din daglige økonomi.
  • Kontaktløs betaling

    Kontaktløs betaling

    Bankkort/debetkort som du har i Danske Bank, gir deg muligheten til å betale kontaktløst.

    Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert - og det fungerer både i Norge og i utlandet. 

    Slik virker det :

    • Se etter kontaktløs- symbolet
    • Legg kortet mot betalingsterminalen
    • Når betalingen er akseptert, vil du få en bekreftelse på betalingsterminalen

     
    Greit å vite:

    • Første gang du benytter et kontaktløst kort, må du sette det inn i betalingsterminalen og taste PIN-koden. Dette må gjøres for å aktivere den kontaktløse funksjonen.
    • Hvis beløpet er over 200 kr må du alltid taste PIN-koden. 
    • Med jevne mellomrom blir du bedt om å taste PIN-koden for å bekrefte at du er riktig eier av kortet - selv om beløpet ikke overstiger 200 kr. 
    • Bekreftelse på at kjøpet er godkjent eller ikke godkjent står i displayet. Kvitteringen vil også vise at kjøpet er gjort kontaktløst. 


    Sikkerhet:

    • Kontaktløs betaling er like sikker som å sette kortet i betalingsterminalen.
    • Kontaktløse betalinger følger internasjonale standarder og strenge sikkerhetskrav.
    • Dersom kortet ditt blir stjålet eller mistet, og uvedkommende bruker kortet til kontaktløse transaksjoner, vil banken erstatte beløpet. Vi forutsetter at du som kunde sørger for at kortet blir sperret så fort som mulig når du oppdager at kortet er på avveie. 
  • GeoSperre

    GeoSperre

    Når du mottar kortet i posten, er det klart for bruk i Norge, men sperret for bruk i andre land og for netthandel. Det er fordi vi benytter GeoSperre. Dette vil redusere risikoen for at kortene dine blir misbrukt. GeoSperre kommer i tillegg til eksisterende sikkerhetssystemer.

    I mobilbanken kan du under "Kort" og "GeoSperre" selv styre hvor kortet ditt skal kunne brukes, og åpne opp for netthandel. Du har også mulighet til å sperre eller bestille et nytt kort hvis du har behov for det. 

    Ved fornying av eksisterende kort, vil de områder som du hadde tillatt på det kortet som nå er erstattet, være gjeldende for det nye kortet.

  • Sperring av kort

    Sperring av kort

    Hvis du mister et kort, må du så raskt som mulig sørge for at kortet blir sperret.

    Du kan enten ringe sperretjenesten, eller du kan sperre kortet selv fra mobil-/nettbank.

    • Du kan ringe oss døgnet rundt for å få sperret kortet ditt: +47 85 40 50 00 (fra utlandet: +47 915 08540).
    •  I nettbanken velger du Kort og valuta - Kortoversikt - Trykk på pilen foran kortet og velg "Sperr kort". 


    Hvis kortet er stjålet, bør du i tillegg melde det til politiet. 

KORT

Tips & Råd

  • Ta med deg flere kort på reisen
    Ha alltid med mer enn ett kort på reisen, og oppbevar dem hver for seg. Det er en ekstra sikkerhet om kortet skulle bli frastjålet, mistet eller slutter å virke. 
  • Bestem selv hvor i verden kortet skal fungere
    Med GeoSperre kan du selv velge hvilke verdensdeler du ønsker at kortet ditt skal kunne benyttes. Du kan også velge om du ønsker at kortet skal kunne brukes på netthandel eller ikke. 

    Du kan se og endre GeoSperre-innstillingene enkelt i mobil-/nettbanken, og innstillingene kan endres så ofte du ønsker. Har du flere kort, kan du ha ulike innstillinger på de forskjellige kortene.

    Husk å ta en titt på GeoSperre-innstillingene dine i mobil-/nettbanken før du reiser til utlandet. Vi anbefaler at du stenger kortet for bruk i områder du ikke skal oppholde deg i. Da reduserer du risikoen for at kortene dine blir misbrukt.    

    Se hvordan du endrer GeoSperre-innstillingene her.
  • Samme PIN-kode på alle kort
    Du kan få samme PIN-kode på alle dine kort i Danske Bank, så slipper du å huske på flere koder enn nødvendig. 

    Bestill samme PIN-kode på alle kortene dine i nettbanken under «Kort og Valuta» | Kortoversikt.
  • Betal i lokal valuta når du er på reise
    Når du er i utlandet får du ofte valget mellom å betale i norske kroner eller i lokal valuta.
    Vi anbefaler at du betaler i lokal valuta, grunnet gunstigere vekslingskurs.
  • Sperring og åpning av sperret kort i mobilbanken
    Har du mistet kortet eller har mistanke om at kortet ditt kan ha blitt misbrukt, kan du raskt og enkelt sperre kortene dine i mobilbanken, samt åpne de igjen dersom kortene skulle komme til rette. Se hvordan du sperrer/åpner kortene dine
  • Tips for å unngå svindel

    Uansett hvor i verden du befinner deg anbefaler vi deg å være forsiktig når du bruker kortene dine. slik at du ikke blir offer for svindel. Sunt kortvett er viktig. Her er noen enkle tips til å unngå svindel:

    • Skjul PIN-koden ved bruk
    • Bruk chip der det er mulig
    • Oppbevar kort og PIN-kode utilgjengelig for andre
    • Lær deg PIN-koden din utenat, og ikke oppgi den til noen andre
    • Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen stemmer
    • Hvis kortet ditt er borte - kontakt umiddelbart Bankenes meldingstjeneste på tlf 800 30 250 (+47 22 21 40 55 fra utlandet)
    • Følg med på kontoen din og meld straks fra til banken om du oppdager unormale transaksjoner

Andre har også sett


Velkommen til Danske Bank